Supermarktconcern Ahold heeft in het tweede kwartaal van dit jaar de omzet en operationele winst licht zien stijgen.
In Nederland groeide de omzet, die vooral door Albert Heijn wordt opgebracht, met 5,6 procent. Ook elders in Europa en in de Verenigde Staten wist de onderneming groei te realiseren, maakte Ahold donderdag bekend.
Topman Dick Boer liet weten terughoudend te zijn met de verwachtingen voor de rest van het jaar. Volgens Boer blijven consumenten op de prijzen letten en zullen ook de volumes onder druk blijven staan. Met groeiende onlineverkopen en de opening van nieuwe winkels wist Ahold de verkopen in Nederland flink op te voeren. De omzetstijging bedroeg hier 5,6 procent tot 2,7 miljard euro.
In het tweede kwartaal werden vier omgebouwde C1000-winkels geopend, waarmee het totale aantal van deze winkels op 22 komt. Er werden ook nieuwe ophaalpunten voor online bestelde boodschappen en andere artikelen geopend. In ‘oudere’ winkels steeg de omzet met 1,6 procent.
Albert Heijn is in Nederland goed voor een marktaandeel van meer dan een derde.
De omzet tegen constante wisselkoersen kwam 3 procent hoger uit dan een jaar eerder, op 7,8 miljard euro. Met de invloed van valutaschommelingen meegerekend steeg de omzet met 1 procent. De onderliggende operationele winst, exclusief eenmalige kosten, kwam uit op 338 miljoen euro. Dat is een stijging van 4 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar.
Die groei kwam tegen gelijkblijvende wisselkoersen uit op 5,4 procent. De nettowinst daalde met 17,3 procent tot 206 miljoen euro. Dat is voornamelijk het gevolg van de verkoop van het Zweedse ICA, eerder dit jaar. In de VS steeg de omzet met 2 procent tot 6,1 miljard dollar.