Van de Nederlanders zegt 22 procent bij het kopen van producten en diensten scherp op te letten of ze goed zijn voor mens, maatschappij en milieu. Dat is ruim een kwart minder dan twee jaar geleden, blijkt uit de zevende Maatschappelijke Imago Monitor onder 4.400 Nederlanders van adviesbureau Hope & Glory en Motivaction.
Een ruime meerderheid (58%)van de ondervraagden vindt dat de overheid meer maatschappelijke verantwoordelijkheid bij bedrijven wettelijk mag afdwingen. “Het wantrouwen van de consument in het maatschappelijk gedrag van bedrijven is nog steeds groot en vormt een alibi voor meer optreden van de overheid”, stelt strategiedirecteur Bas van Haastrecht van Hope & Glory. “Opvallend is dat dit breed gedragen wordt. Het is zeker niet alleen een links standpunt.” Dat de consumenten de verantwoordelijkheid nu meer buiten zichzelf zoeken, heeft volgens Van Haastrecht te maken met de afbouw van de verzorgingsstaat en de kwakkelende economie. “Het zeker stellen van hun eigen belangen staat meer voorop. De verantwoordelijkheid voor een groot vraagstuk als duurzaamheid is voor velen op dit moment blijkbaar te veel.”
Friesland Campina beste imago
Hoewel consumenten aangeven in hun eigen aankopen op dit moment minder op duurzaamheid te letten, vindt 84 % het belangrijk dat bedrijven hier aandacht aan geven. Zij rekenen bedrijven daar ook op af, zo blijkt uit het rapportcijfer voor het maatschappelijk imago van bijvoorbeeld Volkswagen. Dit imago daalde door het schandaal met de sjoemelsoftware van 5,6 vorig jaar naar nu 4,4, aldus het rapport. De top 30 grootste bedrijven van Nederland halen een gemiddelde score van 5,8. Friesland Campina staat daarin voor het zesde jaar achter elkaar op nummer 1 met een imagoscore van 6,5, gevolgd door Philips en Eneco. Shell staat op de laatste plaats met een rapportcijfer van 4,6.
Kijk hieronder voor een samenvatting van het MIM-rapport.