Nederlanders geven jaarlijks € 700 miljoen uit aan abonnementen op maaltijdboxen, dat is gemiddeld € 87,50 per huishouden per jaar.
Volgens enquêtebureau Multiscope wordt er jaarlijks € 1,4 miljard aan productabonnementen uitgegeven.
De maaltijdbox is veruit het belangrijkste product waarmee consumenten groenten en fruit (en overige ingrediënten voor een complete maaltijd) direct aan de voordeur bezorgd krijgen. Dat betekent dat deze abonnementsvorm de helft uitmaakt van alle abonnementen aan fysieke producten. De nummer twee na de maaltijdbox zit in dezelfde hoek; een abonnement op verse waren zoals groente, fruit en sap is goed voor een jaaromzet van € 62 miljard. Andere populaire abonnementartikelen zijn onder andere scheermesjes en contactlenzen.
Meeste abonnementen maandelijks betaald
De frequentie van betaling van het abonnement hangt nauw samen met de bezorgfrequentie, meldt Multiscope. De meeste abonnementen (43 %) worden maandelijks betaald. Maaltijdboxen worden vaak wekelijks geleverd en betaald, dit geldt voor 57 % van de abonnees daarop.
Van het totaal worden de meeste abonnementen eens per maand betaald (43%), 16% wekelijks en de andere frequenties zitten rond de 10%. Voedingssupplementen worden doorgaans per kwartaal betaald.