Enkele weken geleden was ik op een aspergesymposium in Italië. Met sectorgenoten uit de hele wereld werd hier 3 dagen lang gepraat over allerlei asperge-gerelateerde zaken.
Daar zaten onderwerpen tussen, die ons als Nederlandse producenten direct aangaan, zoals het verschil in loonkosten tussen de Europese landen. Wat blijkt? Werkgevers in Luxemburg en Frankrijk zijn het duurste uit, daarna volgt Nederland. In Duitsland schreeuwen ze het hardst dat de loonkosten uit de bocht vliegen, zo ook op het symposium. Maar in werkelijkheid valt het met die pijn wel mee. Met € 8,65 aan werkgeverskosten per uur, is het land een goede middenmotor. Een Nederlandse werkgever is inclusief alles net geen € 18 kwijt.
Ik snap dat de financiering via het Productschap Tuinbouw anders moest, maar ik vrees dat we het met vrijwillige collectieve financiering niet redden
Groei in Duitsland
Wereldwijd staat er 265.000 hectare asperges, waarvan 78.500 hectare in Europa. 5 jaar geleden was dat 74.000 hectare. Die groei zit vooral in Duitsland: het areaal steeg er tussen 2000 en 2018 van 15.500 naar 28.500 hectare. Daarmee is het land voor asperges zelfvoorzienend geworden, met – dat valt op – een groot aandeel Nederlandse rassen: zo’n 40% van de aanplant is Gijnlim, 20% Backlim, 10% Grolim en eenzelfde percentage Cumulus. Slechts 20% betreft niet-Nederlandse rassen.
Onderzoek en kennisontwikkeling gaan achteruit
Daar zou je trots op kunnen zijn, maar dat geldt niet voor de manier waarop we omgaan met onderzoek en kennisontwikkeling: ik denk dat we daarmee in stevig tempo achteruitboeren. Ik snap dat de financiering via het Productschap Tuinbouw anders moest, maar ik vrees dat we het met vrijwillige collectieve financiering niet redden.
Sleutelwoord is aspergepromotie
In ons eigen land staat er zo’n 4.000 hectare asperges. Vanwege het wegvallen van de export naar Duitsland moeten we onze productie grotendeels op de binnenlandse markt zien af te zetten. Dat zou geen enkel probleem zijn, als we per persoon net zo veel asperges zouden consumeren als in Duitsland. Vooral boven de grote rivieren is er nog steeds een wereld te winnen. Het sleutelwoord is promotie, veel meer dan nu gebeurt. De kosten die daarvoor nodig zijn, gaan in dit geval ongetwijfeld voor de baten uit.
Lees meer artikelen over asperge of bekijk actuele marktprijzen via GFactueel.nl/markt