Doorgaan naar artikel

NAGF zoekt geldschieter voor na 2021

Het Nationaal Actieplan Groenten & Fruit gaat tot einde dit jaar door met budget dat door GroentenFruit Huis is vrijgemaakt. Voor een vervolg na 1 januari 2022 zoekt NAGF nog naar nieuw geld.

Dat meldt NAGF in het jaarverslag, dat op dinsdag 11 mei is uitgebracht. De trend voor de consumptie was in verslagjaar 2020 gunstig. “Consumenten zijn te motiveren om hun consumptie van groente en fruit te verhogen”, stelt projectmanager Karin Bemelmans. “Dat maakten de verkoopcijfers voor 2020 duidelijk.”

Mede door de coronacrisis gingen de verkopen van groente en fruit met 4% omhoog. “De stijgende populariteit van groente en fruit zagen we ook terug op Veggipedia, de online encyclopedie met informatie over groente en fruit. De website had vorig jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers, een stijging van ruim 240% ten opzichte van 2019.”

VN jaar van groente en fruit

Voor dit jaar, dat door de Verenigde Naties is uitgeroepen tot International Year of Fruits and Vegetables, heeft NAGF samen met partners en supporters en bureau Food Cabinet, de campagne ‘Geef kleur door’ gelanceerd. Deze campagne mikt vooral op activiteiten in september en oktober en richt zich op jonge gezinnen, out of home en de zorg. Tegen die tijd zijn live bijeenkomsten hopelijk weer toegestaan, zoals de tweede editie van de Nationale Groente- en Fruitdag, op 14 oktober.

Agf-nudging bij online shoppen

Ook de extra aandacht voor online boodschappen doen wordt door NAGF aangegrepen. “Nu we online steeds vaker groente en fruit kopen, gaan we samen met een retailer testen hoe ‘nudging’ in de online verkoopomgeving invloed heeft op de samenstelling van het winkelmandje. De resultaten worden in september bekend gemaakt.”

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin