Makkelijk mopperen op grootverdieners. Maar wat groot werd, begon altijd klein en risicovol.
Als een handelsbedrijf, retailer of groentesnijderij met een succesnummer aan de weg timmert, dan is het makkelijk mopperen. Zíj halen weer alle marge weg. En wij tuinders moeten het doen met de grijpstuiver die ze over hebben voor de grondstof.
Dat was vast bij sommige tuinders het geval die aanwezig waren bij het laatste openbare optreden van marketeer Ingeborg Kleijer. Jarenlang werkte ze voor A-merken en sinds 2011 marketing manager bij Bakker Barendrecht/Greenyard.
Aan de wieg van verspakketten
Ze stond daar aan de wieg van de verspakketten van Albert Heijn; inmiddels goed voor € 33 miljoen omzet per jaar, meldde ze op het Nationaal Verscongres. En ze repte daar ook over zulke wonderlijke trends als food prepping, nomadic eating en de al iets vertrouwdere begrippen ready to eat en Pick & mix.
Die gekkigheid kóst wat
Fijn dat zij zich er het hoofd over breken. En er de kosten voor maken. Want reken maar dat het wat kost om al die gekkigheid te verzinnen en er een product voor op de markt te brengen. Waarvan dan minstens driekwart mislukt.
Marketing ter hand nemen
Er zijn tuinders die stopten met mopperen en zelf de marketing ter hand namen. Overbekend voorbeeld is Jos van Mil en zijn mede-ondernemers van Greenco en de Tommies. Nu hebben ze weer de Tommies Tomaten Tap ontwikkeld. Voor bij bedrijven waar men dan naar hartenlust snoeptomaatjes kan tappen.
Lees verder onder de foto
Misschien zien we het ding over een paar jaar overal, op scholen, in ziekenhuizen, in supers naast de koffiemachine, bij tuinders langs de weg. Misschien zien we hem nooit meer terug. Makkelijk geld verdienen met groente en fruit bestaat niet. Dat weet elke tuinder, maar dat weet ook elke winkelier, elke marketeer en elke snijder.
Wat is jouw mening? Breng je stem uit: