Doorgaan naar artikel

Mooi anoniem of gezellig lokaal

De dagen worden nu heel snel korter, het gras is ’s ochtends flink nat en ik zit weer lange dagen achter mijn laptop. Dat betekent dat de zomer echt voorbij is.

Tijdens mijn zomervakantie bleef de laptop dicht en kwam ik alleen in de werkmodus als ik een supermarkt bezocht. Heerlijk om rond te neuzen en te kijken naar herkomst van producten, prijsniveaus en hoe de producten erbij liggen. Veel supermarktobservaties komen wel overeen met wat ik ook in cijfers en informatie terugzie, wanneer ik achter mijn laptop onderzoek doe. Dat vooral het aanbod de prijs bepaalt. De kersen en aardappelen waren daardoor deze zomer overal relatief duur. Door de wereldwijde toename in blauwebessenproductie worden deze juist steeds betaalbaarder. En dat producten uit Nederland en Spanje niet de waardering krijgen die ze verdienen, in tegenstelling tot lokaal product in landen als Duitsland.

Het AGF-assortiment was om te huilen

Het gehucht waar we in het bergachtige Noordwest-Spanje verbleven tijdens onze vakantie had slechts één kleine buurtsuper van amper 100 vierkante meter groot. Het AGF-assortiment was om te huilen. Waarschijnlijk had de rest van het gehucht net als de eigenaresse van ons vakantie-appartement ook een moestuin. We werden door haar dagelijks voorzien van lekkere tomaten, komkommers, sla, citroenen en meer. In een grote nette Dia-supermarkt elders in de omgeving lag alles er tiptop, maar vrij anoniem bij. Weinig aandacht voor de herkomst van producten op de AGF-afdeling. Net zoals in Nederland meestal het geval is.

Producten met een Nederlandse tintje

Tijdens een korte fietsvakantie in Duitsland trof ik een Edeka-supermarkt om van te watertanden zo mooi qua uitstraling. Producten met een Nederlands tintje waren er ook, bijvoorbeeld blauwe bessen in de aanbieding, een emmer van 500 gram voor € 3,49, geteeld in Oekraïne, verpakt in Nederland. Een stuk goedkoper dan de lokaal geteelde aardbeien, waarvan een deel linea recta zo de prullenbak in kon. Verder tomaten uit Nederland. Op de Duitse tomaten leuke foto’s van telers met hun gezinnen, de uit Nederland afkomstige tomaten anoniem, maar onberispelijk qua uiterlijk.

Het zou toch mooi zijn als meer AGF-producten een gezicht zouden kunnen krijgen en niet anoniem door hun korte supermarktleven hoeven te gaan. Dat lot treft helaas vooral de tuinbouwproducten uit Spanje en Nederland, waar het bijzondere (goede én betaalbare AGF) normaal is geworden.

Bekijk meer

Share this

Afbeelding
Cindy van Rijswick

analist groente en fruit bij Rabobank Research Food&Agribusiness

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin