Jumbo, Lidl, Superunie en internationale inkooppartners van Superunie gaan samenwerken om de CO2-uitstoot in leveranciersketens in kaart te brengen. Het gaat vooral om het standaardiseren en daar is groente en fruit al ver in.
De partijen gaan samenwerken om essentiële data van leveranciers boven tafel krijgen, stellen ze in een persbericht. Dat betekent eigenlijk dat ze de informatie gaan stroomlijnen en standaardiseren. Er moet per keten één erkende berekeningswijze komen, zodat bedrijven in vers straks nog maar één keer hun CO2 hoeven te berekenen en af te geven. ImpactBuying uit Alkmaar is initiatiefnemer. Het bedrijf is geen onbekende. Nu al gebruikt het bedrijf gegevens van GlobalGAP om supermarkten inzicht te geven in hun ketens. Daarvoor is ImpactBuying al aangesloten op de digitale data van GlobalGAP, inclusief gegevens van de GRASP-module voor arbeid.
CSRD krijgt zichtbare impact
Deze stap in CO2-berekening is ingegeven door de Europese duurzaamheidseisen in CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Grote bedrijven moeten vanaf boekjaar 2025 rapporteren wat hun klimaatimpact is. Voor middelgrote bedrijven is dat iets later. Van deze CSRD-eis aan grote bedrijven wordt de komende jaren veel impact verwacht. Bij supermarkten is 97 procent van de CO2-uitstoot afkomstig uit de leveranciersketens. Voor inkopers wordt het selecteren van de meest duurzame producten de snelste manier om besparingen te realiseren, zegt Leontien Hasselman-Plugge, co-CEO van ImpactBuying.
Voor groente en fruit kent ze de ontwikkelde CO2-berekeningsmethodiek Hortifootprint al. “Het is een heel mooi model. De hele sector is er gebaad bij dat één model werkt. met één methodoogie. Het wordt stukken moeilijker als sectoren verschillende meetmanieren gaan gebruiken, maar de vers-sector is hier al heel ver in.”
‘Schone bedrijven waardevoller’
Superunie doet mee met haar internationale inkooporganisatie EMD, waaraan een grote groep internationale supermarkten verbonden zijn. Zo kan standaardisering van het systeem Hortifootprint versnellen. Paul van Hooren, Manager Product Integriteit van Superunie: “We zien een lawine aan duurzaamheidsdata op ons afkomen en dat maakt het logisch om pre-competitief samen te werken met onze retailcollega’s en ketenpartners. We willen zorgen dat als we de CO2 van een product rapporteren, we dezelfde standaarden en referentiedata gebruiken zodat we een eerlijk speelveld hebben om reductie te realiseren.”
Jumbo en Lidl laten weten met de data de Nederlandse voedselketen verder te willen verduurzamen. De Nederlandse groenten en fruitsector heeft vooral in glasteelten al ambitieuze verduurzamingseisen opgelegd gekregen. Of inkoopeisen straks verder gaan dan die met de overheid afgestemde eisen, is niet te zeggen. Leveranciers met de beste prestaties op dat punt worden wel waardevoller, beaamt Hasselman-Plugge.
Lees meer over het thema energie via GFactueel.nl/energie/