Bij Albert Heijn lag een mooi moederdagcadeau: goede kwaliteit aardbeien in hartvormige verpakken met een sticker ‘aardbeien voor mama’.
Mooi idee, op het goede moment, met het perfecte product. De prijs is niet meer van belang. Dat roept uiteraard de vraag op wie dat bedacht heeft: is het de marketingafdeling van Albert Heijn, het reclamebureau of de teler? Waarschijnlijk zijn ze het alle drie. Dat heet dan co-creatie, of horizontaal samenwerken en dat hoort dan weer bij modern ondernemerschap.
Een van de zaken die ook altijd naar voren komt als er over ervaringen van modern ondernemerschap wordt gesproken, is dat je zaken moet doen met vrienden. Dat lijkt een tegenstelling tot de aloude wetenschap dat je met vrienden en familie niet moet handelen, maar er wordt iets anders mee bedoeld. Vrienden zitten over de hele wereld. Met Facebook weet je van iedereen die zich daar toe geroepen voelt, wat ze doen, waar ze mee bezig zijn en waarom. Via Linkedin ben je maximaal vier stappen verwijderd van de rest van de wereld. Daarmee heb je in potentie oneindig veel vrienden. Dus veel meer kans dat je gelijkgestemden tegenkomt.
Zaken doen met vrienden slaat op het opzoeken van gelijkgestemden: zaken doen met mensen en bedrijven die op eenzelfde manier in de wereld staan en die het zelfde belang hebben. Die zakenvrienden kunnen over de hele wereld zitten.
De vrienden van de Hollandse Aardbeien passen in dit modern ondernemerschap: met gelijkgestemden gezamenlijk leuke acties oppakken en gezamenlijk vooruit. In dat licht is Albert Heijn misschien wel de allergrootste vriend van de Hollandse Aardbeien.