Greenyard wil een voortrekkersrol nemen om samen te werken of samen te gaan met andere groente- en fruitpartijen.
Dat maakt het groente- en fruitbedrijf Greenyard bekend in een toelichting op de jaarcijfers. Greenyard ‘analyseert strategische consolidatie- of samenwerkingsmogelijkheden met gelijkgestemde spelers in de sector’, zo schrijft het Belgische concern. Uit het bericht blijkt dat Greenyard recent een extra krediet van € 45 miljoen afsloot om versneld te groeien.
Solide resultaten
Greenyard maakte solide cijfers bekend over het afgelopen boekjaar 2022/2023. Hoewel in verse groente en fruit een volumedaling van 1,9% optrad, zorgden prijsstijgingen voor hogere omzet. Ook de divisie bewerkte groente (Long Fresh) compenseerde de volumedaling in verse groente en fruit. Klanten kiezen sneller voor goedkopere diepvriesgroente en huismerken. Greenyard kan dat leveren.
De jaaromzet van Greenyard steeg daardoor met 6,6% naar € 4,69 miljard. Met een stabiel winst voor belasting van € 167,3 miljoen kwam er toch een lagere nettoresultaat tot stand van € 9,3 miljoen (was in vorige boekjaar € 16,9 miljoen). Dat komt door een oplopende rentelast, Greenyard heeft krediet met op euribor gebaseerde rentetarieven. Ook had Greenyard eenmalige uitgaven of afboekingen door activiteiten in Engeland en Frankrijk af te bouwen. Klanten in Frankrijk worden vanaf nu vanuit buurlanden beleverd.
Diepe samenwerking met retail groeit
Een sterke ontwikkeling maakt ook het model van Bakker Barendrecht, met geïntegreerde klantenrelaties. Dat is een innige samenwerking met open boek en langlopende contracten. Circa 75% van de verse groenten en fruit wordt via deze contracten afgezet.