Met de rode Angelle en Sweetelle is Syngenta groot in snoeptomaatjes. Ook in geel, oranje en bruin heeft het bedrijf aantrekkelijke rassen. De nieuwste aanwinst zijn ivoorkleurige tomaatjes. Ze zijn te bewonderen tijdens de open dag op 6 september. Bovendien zijn er in de andere segmenten ook veelbelovende rassen te zien.
Tijdens de open dagen wordt de entree van de Syngenta-demotuin aan de Boomaweg in Monster omgetoverd tot een ontvangstruimte, inclusief catering. Meteen bij binnenkomst wordt de bezoeker verrast met een showwand van de meest succesvolle Syngenta-rassen. In de demotuin vindt hij vervolgens maar liefst 88 unieke rassen in elf segmenten.
Frank van Antwerpen, Peter Geerts en Peter Colbers zijn bij Syngenta dé tomatenspecialisten.
‘Tomatologen’ noemen ze zichzelf. Zij zijn onderdeel van de kracht van Syngenta: een jong en dynamisch team dat de rassen en hun teeltwijze als geen ander kent. “Op 10.000 vierkante meter vind je hier al onze rassen, waarvan 1.500 vierkante meter voor sales en 8.500 vierkante meter voor de veredelaars. Alle commerciële rassen staan er, en ook de rassen die volgend jaar commercieel kunnen worden.”
Het fijne segment
Syngenta is vooral sterk in het fijne segment: snoeptomaatjes van 10 tot 12 gram; en dit in alle denkbare kleuren: rood, oranje, groen, geel en bruin. De jongste telg is een ivoren tomaatje, lekker fris van smaak en door zijn kleur erg mooi in salades.
Voor veel bezoekers zijn smaakcijfers zeer belangrijk. Syngenta bedient ze op hun wenken; het bedrijf gaat heel ver in het meten van smaak. Smaak is voor Syngenta dan ook een leidend onderdeel, het onderzoekt zelfs het effect van genen op de smaak.
Het snoeptomaatje Sweetelle heeft in Nederland zo’n 70% van de snoeptomatenmarkt. Samen met Angelle heeft Syngenta daarmee een groot deel van deze markt. Beide rassen hebben de wind mee, want snoeptomaatjes kennen elk jaar een groei in consumptievraag van 25 tot 30%. Met dank aan de prima smaak en kwaliteit.
Angelle is in Zuid-Europa het hoofdras, terwijl dat in Noord-Europa Sweetelle is. “Dat komt door het planttype”, legt Frank uit. “Toch zijn er ook in Nederland een paar Angelle-telers. Dit tomaatje wordt op specifieke vraag van klanten geteeld.”
Concepten
Een nieuw ras introduceren is geen garantie op succes, weet Frank. Daarom wil Syngenta daar nauw bij betrokken zijn. “Bij een introductie zitten we er kort op en zijn we gesprekspartner, om zo het beste resultaat te halen. Het is heel belangrijk om de tuinder bij te staan met onze kennis. Een tuinder en zijn voorlichter weten heel goed hoe je moet telen, maar wij hebben in de loop der jaren al veel ervaring opgedaan met zo’n veelbelovend nieuw ras. Wij weten in welke richting je moet sturen.”
Overige segmenten
Naast snoeptomaatjes focust Syngenta natuurlijk ook op andere segmenten, onder andere op tros- en vleestomaat. Ook daarin gaat het bedrijf voor kwaliteit. Peter Geerts: “In Frankrijk is Syngenta al een grote speler met Clodano en Clyde. Dat is vanwege hun kwaliteit; dieprode tomaten, een goede smaak en mooie presentatie. In Nederland gaat men meer voor kostprijs. Wij willen met onze rassen ook die hoge productie halen, maar wel met meer kwaliteit.”
Inmiddels heeft Syngenta twee rassen middel-grove trostomaat die voor de Nederlandse markt interessant zijn. Bij veel telers zijn daarvan proeven uitgezet.
In vleestomaat speelt Syngenta in op de marktvraag, met de hoogronde Altadena, die vanwege de vorm aantrekkelijk is voor de snijderij en laagronde Buvena.
Gezondheidstrend
Syngenta verwacht een doorgroeiende vraag naar snoeptomaatjes, omdat ze er aantrekkelijk uitzien en in de gezondheidstrend passen. “Daar willen we positief aan bijdragen. In de veredeling werken we toe naar een nog betere smaak. Onze tomaatjes scoren hoog in zoet en sap en daar willen we graag nog zuur bij. We houden daarbij de focus op gezondheid, om ze het hele jaar door te eten.
De consument mag zich nooit bekocht voelen; het hele jaar door moet je dezelfde kwaliteit bieden. Wat heel positief daarin is, is dat in snoeptomaten steeds meer belicht wordt.
Nu al nemen de gebruiksmomenten toe. De consument wil snel, makkelijk, gezond en aantrekkelijk. Foodvloggers leggen de nadruk op inhoudsstoffen. Daar denken we heel goed over na, voordat we met een concept naar de retail gaan. Wij hebben fantastische producten. Voor de tomatenliefhebber is een mix van onze kleurige tomaatjes een feest op je bord.”