De supermarktketens gaan weer volop de strijd met elkaar aan. Het doel heiligt de middelen.
Gisteravond zag ik onze gezellige vriend van AH op televisie een marktkraampje opbouwen in zijn eigen supermarkt, om uit te leggen dat vers allemaal nog goedkoper kan. De uitstalling had behoorlijk veel weg van de presentatie van Willem en Drees met het houten fust, maar had niet bepaald tot doel producten van boeren uit de buurt te promoten. De boodschap is dat de supermarkt de concurrentie met de groenteboer op de markt aankan.
Foute foto
Vanmorgen deed Lidl een tegenzet met een paginagrote advertentie in Telegraaf: Elstar-appels, van 1,29 per kilo voor 0,69. 250 gram aardbeien koop je daar nu voor 0,75 in plaats van 1,49. Het zijn schokkend lage prijzen die bij lange na de kostprijs van deze producten niet dekken. Buiten dat is de foto in de krant ronduit misleidend. Hollandse aardbeientelers herkennen daarin hun Elsanta, terwijl iedereen weet dat het in deze tijd van het jaar om Spaanse aardbeien gaat die er heel anders uitzien en smaken. Op Twitter ontstond daarom al wat rumoer om deze advertentie. Uiteraard reacties over het schrikbarend lage prijsniveau, maar nog meer over de foto. Mag je consumenten eigenlijk zo op het verkeerde been zetten?
Verantwoordelijkheid
Heel veel telerscollectieven besteden inmiddels aandacht aan het overbruggen van de kloof tussen producent en consument. Websites, voorlichting op verpakkingen, ontwikkelen van merken, het zijn allemaal pogingen om de consument bewust te maken van een keuze die er wel degelijk is. Het is een verantwoordelijkheid die de tuinbouwsector zich –terecht- steeds meer aantrekt.
Afgezien van het feit dat supermarkten stunten met vers vraag ik me af waar hun verantwoordelijkheid ligt om de juiste informatie te verschaffen.