De Britse handelsminister Jonathan Reynolds wil met de EU inzetten op minder grenscontroles bij in- en uitvoer van voedingsmiddelen, planten en dieren.
Na de verkiezingswinst van Labour in het Verenigd Koninkrijk (VK) heeft de nieuwe Britse handelsminister laten weten dat hij de brexit-deal wat wil versoepelen. Door brexit-afspraken moeten dieren, planten en voedingsmiddelen één voor één gecontroleerd worden bij binnenkomst in het Verenigd Koninkrijk. Dat geldt nog niet voor groenten en fruit. Sinds eind april leidden de grenscontroles wel al tot veel vertraging. Nederland investeerde vele miljoenen in het voorbereiden op de brexit, onder meer door extra personeel bij keuringsdiensten als Naktuinbouw en KCB.
Onderhandeling met de EU
Reynolds zei deze week ruimte te zien voor nieuwe afspraken. Daarvoor wil hij in onderhandeling met de Europese Unie. Het lijkt onderdeel te worden van onderhandelingen over bredere afspraken over immigratie en defensie.
De vorige Britse regering publiceerde bijna een jaar geleden het definitieve Border Target Operating Model (TOM) met grenscontroles en eisen voor onder andere planten en plantaardige producten. Een aantal snijbloemen werd daarin benoemd als ‘medium risico’. Daarvoor is vanaf 31 januari 2024 een fytosanitair certificaat verplicht. Dat geldt nog niet voor groenten en fruit.
Derde landen controles
Na de brexit is het Verenigd Koninkrijk een niet-EU-land. Daarvoor gelden wel speciale regels voor uitvoer, nog los van een fytosanitair certificaat. Er geldt namelijk een aangifteplicht voor de kwaliteitscontrole groenten en fruit (G&F) bij export naar het VK. Daar kan dan een inspectie van de KCB op volgen, zoals naar alle derde landen geldt.
Bij Britse en Nederlandse handel bestaat grote vrees voor de gevolgen als extra brexit-eisen doorgaan voor groenten en fruit. De Britse overheid heeft te weinig personeel om de inspecties in de havens uit te voeren. Via een heffing zou dat met € 200 miljoen moeten worden opgebracht, maar telers kunnen deze kostenstijgingen niet meer absorberen, logistieke bedrijven hebben de marges ook niet. Dat moet dus leiden tot hogere prijzen in de winkels.