Het Duitse marktbureau AMI constateert een afname van de vraag naar asperges door de Duitse consument. De in zijn algemeenheid stijgende prijzen ziet AMI als oorzaak.
Terwijl in 2020 en 2021 door de situatie rond corona de Duitse consument duidelijk meer asperges kocht, is dit jaar die hoeveelheid ‘genormaliseerd’ en ten opzichte van de afgelopen twee jaar weer teruggelopen. Wel werden er weer meer asperges door de horeca afgenomen.
Duurder levensonderhoud
Als reden voor het teruglopen van de belangstelling voor asperge noemt AMI de stijgende prijzen van allerlei producten in de supermarkten en daarnaast de stijging van de kosten voor brandstof en andere energie. Dat maakt de consument behoedzamer in zijn aankopen en dan worden producten die niet echt noodzakelijk zijn minder gekocht, zoals asperges. Als er dan ook nog een flinke piek in de aanvoer ontstaat, leidt dat tot een matig tot slechte prijsvorming.
Meer acties
De Duitse retail was dit jaar wel extra actief met acties, stelt AMI vast. Tussen week 13 en 24 werden 540 acties met asperges gehouden en dat is 4% meer dan vorig jaar. Bij 64% van de acties betrof het Duitse asperges, vorig jaar was dat 61%. Dat betekent een stijging van 8% van acties met asperges van Duitse herkomst.
Lagere prijsstelling
In de prijsstelling bij acties zit een dalende trend. In voorgaande jaren werd de grens van € 5 per kilo zeer incidenteel doorbroken, dit jaar waren er 19 acties met prijzen onder die € 5. Dat betreft dan 6% van het totaal aantal acties met Duitse asperges.
Lees meer artikelen over asperge of bekijk actuele marktprijzen via GFactueel.nl/markt