Groenteconservenfabrikant Hak heeft in 2014 de omzet met 14 procent zien dalen naar 75 miljoen, maar de winst met 16 procent zien groeien naar 8 miljoen euro. De verwerker uit Giessen maakte daarnaast grootse exportplannen bekend.
De omzetdaling is nog het gevolg van het strategische besluit om alleen nog maar onder het eigen merk te produceren. Tot en met 2012 deed Hak ook groente in potjes voor de huismerken van supermarkten.
Behalve in de winst zit er ook groei in de export. Naar België en Duitsland groeide de export met 8 procent. Bij het bekend maken van de jaarcijfers maakte Hak bovendien bekend te zullen gaan exporteren naar de Verenigde Staten, Zwitserland en Oostenrijk en het Midden-Oosten. Directeur Timo Hoogeboom verwacht dat de natuurlijke wijze van conserveren zonder e-nummers en conserveringsmiddelen in deze exportmarkten voor een vliegende start zal zorgen.
Ook past de revival van bonen en peulvruchten als plantaardige bron van eiwitten helemaal in het straatje van Hak. De duurzaamheid van deze gezonde en milieuvriendelijke vleesvervangers hebben de Verenigde Naties ertoe aangezet 2016 uit te roepen tot het Jaar van de Boon.