In het Verenigd Koninkrijk spelen minder conflicten tussen voedingsleveranciers en supermarkten. Dat hangt samen met minder discussie over kostprijsverhogingen nu de kosteninflatie afneemt.
Het is de uitkomst van de jaarlijkse inventarisatie door het orgaan dat toezicht houdt op leveranciersrelaties, de GCA. Deze toezichthouder Mark White, met de titel Groceries Code Adjudicator (GCA), voert jaarlijks onderzoek uit onder leveranciers en zorgt dat de grote Britse supermarktketens met de resultaten aan de slag gaan.
Eén op de drie had geschil
In het recent afgesloten onderzoek van 2024 blijkt dat 33 procent van de leveranciers een geschil had met de supermarktafnemer over een overtreding die valt onder de code voor goed gedrag. Vorig jaar was dat 36 procent. De daling is vooral het gevolg van minder kostprijsdiscussies tussen leveranciers en afnemers. In 2023 vroegen negen op de tien voedingsleveranciers (91 procent) een hogere contractprijs aan door gestegen kostprijs. In 2024 was dat 67 procent. Daardoor daalde ook het aantal geschillen over kostprijs sterk van 28 procent in 2023 naar 16 procent dit jaar. Veel Nederlandse leveranciers zetten af naar Britse supermarkten. Onduidelijk is of ook zij betrokken zijn bij het onderzoek.
De helft van de leveranciers (51 procent) had in het laatste onderzoek geen geschil met de supermarktafnemer. Van de leverancier die wel een geschil hadden met de afnemers ging dat het vaakst om een te late betaling van de factuur (14 procent), geen compensatie voor verkeerde voorspellingen van de supermarktketen (10 procent), verplichting om bij te dragen aan marketingkosten (9 procent), niet handelen in goed vertrouwen (8 porcent) en afwijken van afspraken (6 procent).
Hard dreigement Amazon
Toezichthouder Mark White is tevreden met de uitkomsten, maar pakt Amazon keihard aan in zijn onderzoek. Deze nieuwe spelers op de voedingsmarkt gaat niet goed om met voedingsleveranciers. “Uit het onderzoek blijkt echter duidelijk dat veel leveranciers niet geloven dat Amazon zich aan de Code houdt. Amazon moet ervoor zorgen dat leveranciers de wijzigingen begrijpen die het heeft aangebracht sinds de aanwijzing en in reactie op deze onderzoeksresultaten, en alle verdere wijzigingen aanbrengen die nodig zijn om de naleving van de Code te waarborgen. Ik zal niet aarzelen om een formeel onderzoek in te stellen indien gepast en noodzakelijk om ervoor te zorgen dat Amazon zijn leveranciers eerlijk en wettig behandelt.”