Doorgaan naar artikel

Minder duurzame groente, meer fruit verkocht

In 2016 is de verkoop van duurzame groente in supermarkten met 14% gedaald. De verkoop van duurzaam fruit nam met 64% toe, waardoor de categorie groente en fruit wel groeide.

Dat blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2016 van Wageningen University and Research. De daling is opvallend, omdat in 2016 supermarkten aantoonbaar meer ingezet hebben op verkoop van duurzame groente en fruit. De vrucht van die inspanning moet overigens nog volgen. Overigens daalde ook de uitgaven aan duurzame conservengroente met 10% in 2016.

Aandeel duurzaam is 7%

In de hele categorie groente en fruit (en aardappelen) zijn de bestedingen aan duurzame producten in totaal € 332 miljoen, wat neerkomt op een aandeel van circa 7%. Dat marktaandeel was vorig jaar nog 6%. Biologische groente en fruit is met € 132 de grootste categorie duurzame groente.

Milieukeur komt niet verder dan € 21 miljoen, maar dat aandeel zal snel stijgen na afspraken tussen teelt, handel en retail over verkoop van deze gecertificeerde producten.

Verdubbeling in foodservice

In supermarkten ligt het marktaandeel duurzame groente en fruit overigens op 8%. Bij speciaalzaken en foodservice (bedrijfsrestaurants) is het aandeel duurzaam lager, maar foodservice is aan een inhaalslag bezig en verdubbelde het marktaandeel naar 2%. Bij speciaalzaken daalde de bestedingen aan duurzame groente en fruit met € 2 miljoen naar € 54 miljoen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin