Trends benoemen is vaak een kwestie van elkaar napratende marketeers. In de praktijk blijft er niet altijd even veel van over.
Wat denkt u? Duitse consumenten, hebben die een uitgesproken voorkeur voor Duitse producten? Of – nog mooier – producten uit hun eigen streek? In het Duitse dorpje Holzhausen in elk geval niet.
Ik was daar vorige week in een Edeka-supermarkt. We kwamen op het idee om een vriendin van ons, die twee weken lang op ons hondje paste terwijl wij ongestoord vakantie vierden, een pakket typisch Duitse lekkernijen cadeau te doen. Dus ik vraag in mijn beste Duits of men er ook een schap heeft met streekproducten.
Lokaal product? Hoe bedoelt u?
Eerst had ik een Aziatische en daarna een Letse medewerker te pakken. Dat die niet begrepen waar ik het over had, dat was nog te billijken. Maar ook de volbloed Duitse dame naar wie ik vervolgens werd verwezen keek me aan alsof ze water zag branden. Lokaal? Hier uit de buurt? Hoe bedoelt u?
Elkaar maar wijs blijven maken dat local for local nog steeds een nichemarkt zou zijn, ik geloof het niet meer
Pumpernickel en Berlijnse augurken
Ik breidde mijn zoekopdracht wat uit met de suggestie dat het er toch vast lekkernijen waren die typisch uit Niedersachsen zouden kunnen komen. Of desnoods dan typisch Duits. De dame was zeer behulpzaam en we zochten – best gezellig – heel de winkel door. Uiteindelijk gingen we de winkel weer uit met een Edeka-tas vol met onder meer Pumpernickel-roggebrood van Büscher (sinds 1892), Berlijnse augurken ‘Spreelinge’ uit de buurt van Berlijn, honing van de Lüneburger Heide, Herforder Pils, witte en rode wijn uit de Badener Winzenkeller in Dreibach, nog wat Duitse jammetjes en wat Duitse chocola en koekjes.
Overrijpe Duitse aardbeien laten staan
Ik zou ook nog Nedersaksische aardbeien hebben kunnen kopen. Maar die paar doosjes die er stonden hadden het nooit gered tot in Nederland. Het is natuurlijk een marktonderzoek op basis van één enkele winkel. En toch, elkaar maar wijs blijven maken dat local for local nog steeds een nichemarkt zou zijn, ik geloof het niet meer.