Doorgaan naar artikel

Met Smaaklessen leren kinderen groenten en fruit beter kennen

“Nee, dat lust ik niet”, krijgt menig ouder uit de mond van hun kind(eren) regelmatig te horen. Ook gaan lekker en gezond vaak niet samen. Hoe krijg je kinderen aan gezonde voeding die ze ook nog lekker vinden? Dat is de uitdaging die Smaaklessen aangaat.

Met een blinddoek voor je ogen en vóór de ogen van al je klasgenootjes iets moeten proeven dat onder een theedoek ligt, dat is best spannend.
Met een blinddoek voor je ogen voor de klas iets proeven, is best spannend.

Met een blinddoek voor je ogen en vóór de ogen van al je klasgenootjes iets moeten proeven dat onder een theedoek ligt, dat is best spannend. Juf Marivi geeft je iets fruitigs in je hand en jij mag het zelf in je mond stoppen. Het idee erachter is om kinderen iets te laten proeven waarvan ze niet op voorhand kunnen zeggen dat ze het niet lusten. De smaak kan anders zijn en misschien toch wel lekkerder dan gedacht.

Deze ‘smaaktest’ speelt zich af op de Montessorischool Venray (Limburg) in het kader van de ‘fruitles’. Die fruitles past in het programma Smaaklessen dat het Team Smaaklessen & EU-Schoolfruit organiseert.

Chef! is lesportaal voor voedseleducatie

Het lespakket van het programma Smaaklessen is te vinden op de website smaaklessen.nl. Juf Marivi maakt daar op het digibord dan ook gebruik van. Smaaklessen maakt deel uit van het online lesportaal Chef! (voedseleducatie.nl).

De lessen zijn erop gericht kinderen hun eten te laten verkennen door zelf te proeven, ruiken, voelen en bewuster te kijken. De inhoud van de lessen is afhankelijk van de leeftijdsgroep op de basisschool. Ze worden altijd opgehangen aan vragen zoals: ‘Durf je nieuwe soorten eten te proeven?’. Maar ook ‘Waar komt ons eten vandaan?’, ‘Wat staat er op een etiket?’, ‘Hoe maak je een gezonde, lekkere lunch?’ of ‘Waarom heb je eten en drinken nodig?’. Deze vragen zijn gekoppeld zijn aan de vijf pijlers onder de lesprogramma’s: smaak, voedselproductie, consumentenvaardigheden, koken en gezond eten.

Smaakmissies

Naast de Smaaklessen zijn er ook Smaakmissies en organiseert het team het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma (Lees meer onderaan dit artikel). Alle informatie daarover is ook te vinden op het lesportaal. Het team Smaaklessen & EU-Schoolfruit is gevestigd bij Wageningen University & Research (WUR).

De Smaakmissies bevatten verdiepende en interactieve lessen waarin leerlingen van alles te weten komen over de herkomst van hun eten. Er zijn twaalf smaakmissies, waarvan eentje over fruit voor groep 5-6 en eentje over groenten voor groep 7-8. Voor groep 1-4 gaat de smaakmissie over de moestuin, maar daarover later meer.

De smaaklessen zijn erop gericht kinderen hun eten te laten verkennen door zelf te proeven, ruiken, voelen en bewuster te kijken.
De smaaklessen zijn erop gericht kinderen hun eten te laten verkennen door zelf te proeven, ruiken, voelen en bewuster te kijken.

In de Smaakmissie Fruit onderzoeken leerlingen waarom fruit gezond is en leren ze meer over de productiestappen die nodig zijn om fruit te telen en te oogsten. Ook verkennen ze de mogelijkheden om meer fruit in maaltijden te gebruiken.

De Smaakmissie Groenten bestaat uit zes lessen waarbij de leerlingen in les 3 op excursie gaan naar een groenteteler in de buurt. “Zo komen ze in aanraking met de vele productiestappen die nodig zijn bij het telen en oogsten van groenten. Ook wordt duidelijk dat de productie van groenten seizoenafhankelijk is en dat er veel werk bij komt kijken. In les 4 gaan de leerlingen naar een supermarkt of groentewinkel om te zien uit welk land de groenten komen, hoe ze bewaard worden en of ze ‘van het seizoen zijn’”, luidt de missie.

Kok in de klas met Smaaklessen

In het event ‘Kok in de Klas’ komt een kok in de klas leerlingen van groep 6,7 of 8 iets vertellen over smaak, eten en het vak van kok. De missie luidt verder: “De leerlingen koken in de klas ook samen met de kok. Zo leren ze al doende meer over voeding en durven ze meer te proeven. Mogelijk krijgen ze inspiratie om ook thuis (meer) te gaan koken.”

Daarnaast biedt het lesprogramma de mogelijkheid om dit aan de hand van een onlineles van tv-kok Sandra Ysbrandy te doen. De boodschappen voor het maken van een regenboogwrap voor een klas van dertig leerlingen kost een school dan ongeveer € 25.

Trots op voedselbosje

Terug naar de ‘fruitles’ van juf Marivi. Als die erop zit, geven nog twee ‘leefstijlambassadeurs’ van Montessorischool Venray acte de présence. Het zijn de leerlingen Noa en Merel, ze leiden de journalist van Groenten & Fruit vol trots naar hun voedselbosje. Daar hebben ze met hun klasgenootjes uit de bovenbouw onder andere aardbeien geteeld, geplukt en daarna geproefd. Het is de invulling van de Montessorischool op de eerdergenoemde Smaakmissie Moestuin.

Noa en Merel presenteren vol trots hun voedselbosje waar ze met hun klasgenootjes uit de bovenbouw onder andere aardbeien hebben geteeld, geplukt en daarna geproefd.
Noa en Merel presenteren vol trots hun voedselbosje waar ze onder andere aardbeien hebben geteeld, geplukt en geproefd.

“Onze conciërge heeft het de afgelopen zomer ontzettend druk gehad met water geven om de plantjes in leven te houden”, weten ze te vertellen. “Van deze plant hebben we de besjes geplukt en daar hebben we jam van gemaakt”, wijst Merel nog op een struik. Het gaat de leefstijlambassadeurs trouwens niet alleen om gezond eten, want ze hebben ook de niet geringe ambitie ‘de school gezond te maken’, zoals ze dat zelf omschrijven. “Wij sporten hier veel, bijvoorbeeld op de smoothie-fiets. Daarop blijf je in beweging tijdens het drinken van een smoothie. Dat is niet alleen lekker, maar ook nog gezond!”

Lees meer over smaak op GFactueel.nl of bekijk het kerstthema in het digitale magazine van 14 december

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin