Doorgaan naar artikel

‘Met modern imagomanagement door de crisis heen’

De glastuinbouw kondigt, dwars door de energiecrisis van de eeuw, een imagocampagne aan. Extra hard nodig? Of juist nu even niet te veel geluid maken?

De glastuinbouw staat weer op de kaart, maar dan niet op een onverdeeld positieve manier. Want doordat de sector nu zo bezorgd aanklopt bij het kabinet vanwege de gascrisis, weet heel Nederland weer dat er toch nog steeds best heel erg veel gas de kas in moet.

Dat besef was wellicht een beetje naar de achtergrond gedrukt door het succes van de nu al 20 jaar oude strijdkreet ‘Kas Als Energiebron’. Onder dat motto is de sector voortvarend aan de slag gegaan om zich sneller zelfs dan de overheid eist los te komen van fossiele brandstoffen. Aardwarmte, in potentie de meest duurzame manier van warmte in onze huizen en kassen krijgen, is tot op heden voor meer dan 90% een glastuinbouwfeestje.

Niks zo gasgevoelig als kassen

De putten die tot nu toe in Nederland zijn geslagen zorgen echter voor minder dan 10% van de warmte die nodig is voor de gehele Nederlandse glastuinbouw. De sector kwam in de ranglijst van ABN Amro van meest ‘gasgevoelige’ sectoren glorieus op plek 1.

Solide en waterdicht verhaal

Dan júíst een imagocampagne lanceren, zoals Glastuinbouw Nederland nu aankondigt? Natuurlijk moet je altijd vertellen wat je goed doet, hoe modern en duurzaam en sociaal je bezig bent. Zeker als het een solide en waterdicht verhaal is.

Maar je wilt niet de wc-eend van het jaar worden. Die zichzelf schouderklopjes uitdeelt, maar in de media wordt weggezet als noodlijdend, energieverslindend, smakeloos en een plek waar alleen Oost-Europeanen willen komen werken.

‘Durf je verhaal vertellen’

“Durf je verhaal vertellen”, roept voorzitter Sjaak van der Tak va LTO Nederland tijdens de bekendmaking van de nieuwe Agrarisch Ondernemer van het Jaar. Als ondernemer kun je dat, want de individuele boer en de tuinder om de hoek, die ligt prima in de markt. Maar de anonimiteit van een sector of een branche of een Malieveld vol protesterende trekkers, dat komt alweer heel anders aan.

Modern imagomanagement anno 2022, ik ben benieuwd wat Glastuinbouw Nederland daarvan gaat maken. En ik wens ze er veel succes mee.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin