Vanwege de grote vraag naar schoolfruit is vorig schooljaar € 480.212 van de schoolmelkregeling overgeheveld naar schoolfruit.
Voor de schoolmelkregeling was beduidend minder belangstelling dan voor schoolfruit. Beide regelingen moeten de consumptie doen toenemen. Voor schoolfruit werden bijna 3.000 basisscholen voorzien van groente en fruit en is iets minder dan € 7,5 miljoen besteed. Voor de schoolmelkregeling werden bij 1.457 scholen melkabonnementen afgesloten. Dat is de helft van wat was begroot. Dat schrijft minister Carola Schouten van LNV als antwoord op vragen van de vaste commissie voor Landbouw.
Meer campagnes
De minister geeft in haar antwoorden een opsomming van de afzetbevorderende campagnes via overheidsondersteuning. Zo is vorig jaar met Europees geld de campagne Tijd voor Paprika gestart in Nederland, Engeland en Duitsland (€ 250.000) en start dit jaar de campagne Biologisch, lekker natuurlijk! met een belangrijk accent in groente en fruit. Voor die campagne is € 840.000 vrijgemaakt voor de komende 3 jaren. Daarnaast is in 2018 ruim € 300.000 uit de Europese GMO besteed aan afzetbevordering.
Actieplan
Het ministerie is verder betrokken bij het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit, een samenwerking met GroentenFruitHuis, waarbij inmiddels meer dan 5 miljoen mensen bereikt zijn met de ‘Ga voor kleur’-campagne.