De Nederlandse Akkerbouw Vakbond (NAV) heeft een meldpunt geopend op de eigen site, waar boeren en tuinders oneerlijke handelspraktijken kunnen melden.
Het meldpunt komt voort uit onvrede van de NAV met de gedragscode en het meldpunt van het ministerie van Economische Zaken. Bij dat meldpunt worden volgens de NAV geen klachten ingediend, omdat alleen kan worden geklaagd over bedrijven die de gedragscode hebben ondertekend. Ook konden alleen gebundelde klachten van een groep boeren tegen hetzelfde bedrijf worden ingediend. In de stuurgroep die de klachten behandelen, zitten één boerenvertegenwoordiger tegen twee vertegenwoordigers van afnemers. Ook waren boeren niet gerust op een anonieme afhandeling, stelt de NAV.
Anonieme verwerking
Uit de ledenpeiling blijkt echter dat bijna driekwart van de respondenten wel oneerlijke handelspraktijken heeft ervaren. Daarom heeft de vakbond een eigen meldpunt opgezet. De NAV gaat deze klachten bundelen in een zwartboek, wat vervolgens aan de minister en de Tweede Kamer zal worden aangeboden. De NAV garandeert een anonieme verwerking van de gegevens.