Stichting Milieukeur (SMK) heeft met supermarktorganisaties afspraken gemaakt over een meerprijs. Stefanie de Kool, programmamanager bij SMK, ziet ook dat er nog steeds twee standaarden zijn voor AGF in Nederland: On the way to PlanetProof en Beter voor Natuur en Boer.
SMK is het met supermarktorganisaties Jumbo, Aldi, Lidl en inkooporganisatie Superunie eens geworden over een transparante vergoeding voor bovenwettelijke verduurzamingseisen en certificeringskosten van On the way to PlanetProof. Deze meerprijs wijkt bij open teelten soms stevig af van de vergoeding die Albert Heijn al betaalt.
Stefanie de Kool (SMK): “We hebben de duurzaamheidsvergoeding vaker aangekaart, in alle individuele gesprekken is het aan de orde geweest dat voor AGF met On the way to PlanetProof ook een vergoeding moet staan of een betere prijs. Na individuele gesprekken gebeurde er niet zoveel. In collectief verband waren afspraken tot vorig jaar niet mogelijk, toen gaf ACM de ruimte om prijsafspraken te maken over duurzaamheid. We zagen toen ook dat supermarkten voelden dat ze wat moesten doen in de gesprekken over het Landbouwakkoord. Er was nu dus een momentum ontstaan.”
“Klopt, we hebben dat ook eerder teruggekoppeld gekregen van supermarkten. Ze hebben steeds gezegd: ‘We werken met On the way to PlanetProof en zijn tevreden’. Zij hebben binnen de supermarktkoepel wel geprobeerd de standaarden op één lijn te krijgen.”
“Ja absoluut, we hebben vorig jaar ook twee keer die oproep gedaan. Ook toen het Landbouwakkoord nog speelde hebben we steeds gezegd, ‘denk en doe mee’. Het hoeft niet On the way to PlanetProof te zijn, het kan ook nieuwe standaard zijn als het anders moet.”
“Een andere standaard betekent niet dat je het 180 graden anders doet. Het is niet ingewikkeld, beide standaarden lijken op elkaar. Het zou tuinders enorm helpen die nu aan twee standaarden moeten voldoen. Dat zie je veel in aardappelen en ook wel in vollegrondsgroente en een enkeling in fruit.”
“We moeten niet in een wedloop komen. Het gaat hier om verduurzaming mogelijk maken. Het unieke is dat wij een onafhankelijk systeem hebben en de vergoeding zo inrichten dat die wegblijft uit onderhandelingen. De keten van AH zit anders in elkaar, het is een korte keten. Zij zeggen tegen leveranciers, dit zijn onze eisen en dit stellen we tegenover. Wij doen dat anders. Niet een afnemer bepaalt het, maar het is onafhankelijk vastgesteld.”
“Dat is als input gebruikt. We weten niet wat er verder mee gedaan is, en hoe de premie is berekend.”
“Dat is moeilijk van tevoren in te schatten. Er is steeds gezegd: We beginnen hier nu mee op basis van berekeningen. Als er uit de reacties volgt dat er redenen zijn voor veranderingen, zullen we dat zeker doen. We moeten goed realiseren. De berekening is op basis van sectorgemiddelden. AH heeft een kleinere groep leveranciers. Daar kunnen verschillen tussen zijn. Daarnaast zijn er verschillen in de eisen, die ook resulteren in een andere uitkomst van de berekende meerkosten.”
“Wij kunnen controleren op transparantie dat de vergoeding inzichtelijk is voor de teler en betaald wordt. Wat er dan met de basisprijs gebeurt is waar telers alert op moet zijn. De supermarkten hebben zich gecommitteerd, zij hebben gezegd duurzaamheid belangrijk te vinden en een vergoeding te willen betalen. Mochten er situaties voordoen om in gesprek te gaan, dan doen we dat.”
“We denken het wel belangrijk is dat als we met het keurmerk stappen zetten, dat je dan kijkt naar kosten die teler maakt en of die vergoed worden uit de markt. In teelttechnische werkgroepen hoorden we soms ‘Dit kan niet, het wordt niet betaald’. Dat willen we doorbreken.”
“Ik heb geen signalen gehoord dat hier fiscale regelingen voor gelden. Het is een onderdeel van de prijs die telers betaald krijgen, die bovenop de basisprijs komt. Het is goed dat dat nu inzichtelijk gemaakt wordt.”