De klad zat er een beetje in. Vooraf telden statistici nog maar 150 reclame-acties in plaats van 250 de laatste keer dat we voetbalden op een groot toernooi. Nu juichen we weer, al dan niet in zo’n uitverkocht juichpak.
Maar we relativeren ook alweer. In de achtste finales gaan we er alsnog uit tegen Brazilië of Mexico. Zelfs bij de Jumbo, die deze keer dé hit hebben met dat pak van Roy Donders en dat liedje van René Froger dat maar niet uit mijn hoofd wil, is het toch eigenlijk maar een ongezellige boel. Want dat pak én de juichpet zijn dus uitverkocht. En het winkelend publiek is bepaald balorig te noemen: de ‘volgende klant’–gevalletjes (die dingetjes je op de loopband tussen jouw boodschappen en die van de vorige en de volgende klant moet leggen, waarop momenteel Roy Donders liggend in zijn oranje pak staat afgebeeld) zijn op één na allemaal gemolesteerd: het hoofd van de ‘stylist van het zuiden’ is er bruut afgescheurd.
En op de agf-afdeling zijn de sinaasappels (bleekoranje) dan wel in de aanbieding. De oranje mini-paprikaatjes in een beker van Greenery-merk Fred & Ed staan er eenzaam bij. Verder alleen maar de gebruikelijke rode tomaten en gele, groene en rode paprika’s. Ook geen oranje bloemkool dit jaar.
Kan het dan echt niet? Tuurlijk wel. Op het WK Hockey is het bewijs geleverd. In het Westland Greenhouse. Oranje paprika’s en oranje tomaten bewezen daar dat oranjekoorts geen ziekteverschijnsel is, maar teken van de grootst mogelijke gezondheid. Als er één sector reclame zou mogen maken met oranje, dan toch de tuinbouw.