Innovatie is de kracht van de Nederlandse tuinbouw. Wat bedoelen we dan met innovatie?
Natuurlijk technische innovatie, daarin zet Nederland de toon wereldwijd. Zaadveredeling hoort daar ook bij. Je kunt ook zeggen dat het de tuinders en de handelaren zijn die de sector innovatief maken. De rest volgt daar dan vanzelf uit.
Weer een andere invalshoek is die van de technologische innovatie in marketing; steeds meer zullen innovaties te maken hebben met informatietechnologie. Hoe innovatief we met internet, met databeheer, met simulatiemodellen e.d. omgaan, zal mede de kracht van de sector in de toekomst bepalen.
Dan is het een kleine stap naar innovatieve marketing. Wat schetste mijn verbazing toen uit een recent relatie-onderzoek de factor ‘innovativiteit’ veruit als belangrijkste naar voren kwam. Dit was de meest bepalende factor voor de beoordeling van collectieve marketing en promotie. Persoonlijk voor mij een prettig aanknopingspunt gezien mijn eigen activiteiten van Innovaction in het verleden. Wat gaan we ermee doen? Allereerst veel meer de innovatieve features benoemen in ons huidige werk. Zoals het nieuwe social media platform 2×2.nl dat volgende week wordt gelanceerd, de veggipedia, icoonlicenties, pictogrammen en nieuwe innovatieve concepten zoals dutch specials.
We zullen hier nog veel verder in moeten gaan. Samen met telers en handel. Zoals in het nieuwe Facebility-plan met scan applicaties (mini databar gs1). Ik denk dat innovatiemarketing onze sector ook veel meer past dan klassieke promotie. Dus laten we vol inzetten op de nieuwste innovaties in marketing mits die de sector concrete inhaakmogelijkheden bieden!