Groenten & Fruit Actueel
||

Meer EU-geld voor promotie duurzaam product

Opnieuw heeft de Europese Unie meer promotiegeld gereserveerd voor promotie van landbouwproducten. Deels in, maar vooral ook buiten de EU.

Laatst geüpdatet:

Proeverij in Brazilië door Belgische Fruitveiling met promotiebureau VLAM. - Foto: VLAM

Proeverij in Brazilië door Belgische Fruitveiling met promotiebureau VLAM. – Foto: VLAM

Opnieuw heeft de Europese Unie meer promotiegeld gereserveerd voor promotie van landbouwproducten. Deels in, maar vooral ook buiten de EU.

Na € 111 miljoen in 2016 en € 142 dit jaar, zal in 2018 € 179 beschikbaar zijn voor promotiecampagnes van organisaties uit de land- en tuinbouw in de vorm van medefinanciering. Daarvan is € 8 miljoen beschikbaar voor de promotie van groente- en fruitconsumptie op de eigen EU-markt. Groente en fruit profiteert echter ook van de andere programma’s in het totale pakket.

Meer inzet buiten de EU

De programma’s laten zien dat meer geld wordt ingezet op promotie in Noord- en Zuid-Amerika, Azië, maar ook andere werelddelen.

Daarbij gaat meer dan € 60 miljoen naar programma’s die de speciale Europese landbouwmethodes laten zien in kwaliteitsschema’s in Europa. Daar begon de EU dit jaar mee. Waar dit jaar nog de rol van landbouw in klimaatverandering werd genoemd, is die verwijzing voor 2018 verdwenen.

Ruslandboycot

In het programma zit een onderdeel dat voortkomt uit de Ruslandboycot. De opkoopregeling voor groente en fruit verdwijnt in 2018, maar er is dus ook een aanvullende toewijzing gereserveerd voor campagnes die de consumptie van groenten en fruit binnen de Europese Unie verhogen.

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers