Toen de supermarkten onder druk kwamen van de milieulobby, werd het overleg met partijen als Greenpeace en Natuur en Milieu snel opgestart. Ook de teler mag meepraten over hoe het duurzamer kan. Hoe tevreden zijn de partijen over onder meer PlanetProof? Daarover gaat het 3e Nationaal Groente en Fruit Congres.
Vrijwel alle in Nederland actieve retailers vragen van hun leveranciers van groente en fruit meer duurzaamheidsinspanningen dan de teler wettelijk toch al moet doen. Onder andere Jumbo, Plus, Lidl en Aldi verlangen PlanetProof. Albert Heijn heeft samen met Stichting Natuur en Milieu het TopCrop-label in het leven geroepen.
Komend jaar willen al die supermarkten zo snel mogelijk hun hele agf-schap verduurzamen. De grote vraag die Nederlandse telers daarbij hebben is of zij ook zullen worden beloond voor de inspanningen die zij daarvoor moeten leveren. En of de groente en het fruit dat diezelfde supermarkten uit andere Europese of niet-Europese landen betrekt wel even streng worden beoordeeld.
Naming & shaming
Op het Nationaal Groente en Fruit Congres geven experts uit de milieuhoek, uit de retail, uit de wetenschap, uit de certificeringswereld en natuurlijk ook uit de teelt hun kijk op de zaak; een zaak waar weinig telers aan kunnen ontkomen. Want ook al exporteren de telers het merendeel van hun producten – naar landen waar overigens vaak ook bovenwettelijke eisen worden gesteld – helemaal niet meer kunnen leveren aan de grotere Nederlandse supers, dat wil geen enkele producent.
Programma Nationaal Groente en Fruit Congres Het 3e Nationaal Groente en Fruit Congres ‘Markt eist meer milieu, wie betaalt de prijs?’ is een initiatief van tuinbouwvakblad Groenten &Fruit en Vollegrondsgroente.net. Het wordt gehouden op donderdag 22 november 2018 in het stadion ‘Het Kasteel’ van voetbalclub Sparta in Rotterdam. Programma
Meer info en aanmelden: www.gfactueel.nl/evenementen |
Dus gaat de Nederlandse teelt mee in het proces, samen met die supers én met de milieuorganisaties die die supers zover hebben gekregen dat ze al die extra eisen zijn gaan stellen. Dat hebben ze voor elkaar gekregen met een juist op die supermarkten gerichte campagne, waarbij naming & shaming niet werd geschuwd. AH, Jumbo en Lidl werden met naam en toenaam in het beklaagdenbankje gezet als de grote bedrijven die direct verantwoordelijk zouden zijn voor massale bijensterfte.
‘Eerlijke’ prijs
De telers zaten daarmee eventjes relatief in de luwte. Al snapt elke consument ook wel dat de producten met ‘bijengif’ erop dan wel door die supers in hun winkel zijn gelegd, maar uiteindelijk natuurlijk door tuinders geteeld.
Toch voelen de Nederlandse supers zich de laatste tijd wel degelijk een beetje in het nauw gedreven. Van alle kanten wordt hen voorgehouden dat ze de boeren en tuinders ‘een eerlijke prijs’ moeten betalen.
Lees verder onder de foto
Supermarktenorganisatie CBL wilde vorige week daarom toch maar even gezegd hebben dat als de Nederlandse telers gemiddeld genomen worden onderbetaald, dat dat dan toch voor bijna 90% gebeurt door andere afnemers dan de Nederlandse supermarkten.
Of u vindt dat die overweging enig hout snijdt en wat u verder vindt van de vraag om verduurzaming, dat kunt u laten weten op het Nationaal Groente en Fruit Congres. Tot 22 november!