Supermarkten hebben de start van het fruitseizoen aangegrepen om het assortiment appels en peren aan te passen. Dat blijkt uit een rondgang langs drie ketens.
In het perensegment vernieuwde Albert Heijn het assortiment dit seizoen. Migo en Xenia krijgen een plaatsje en voor de gekleurde variant kiest de marktleider voor Qtee (Celina) in plaats van Sweet Sensation. Wel blijft AH dat ras van The Greenery nauwgezet volgen. De keten voegt verder ‘waarde aan het perenschap toe’ door biologische Conference, Conference eetrijp en Doyenné du Comice eetrijp te verkopen, zo stelt de keten.
Aldi
Ook Aldi heeft dit seizoen transfers in het assortiment hardfruit. De keten heeft Junami nieuw in de schappen, net als Mobi – een roodachtige Fuji. Gala is afgevallen in het assortiment. De Mobi en Junami ligt naast de bestaande appelrassen HoneyCrunch, Elstar en Granny Smith.
Bij Plus supermarkten heeft uitbreiding van het assortiment plaatsgevonden, vooral richting biologisch. “We hebben enkele jaren geleden gekozen om de Evelina exclusief beschikbaar te hebben. Deze variant is zoet en knapperig. Sinds deze herfst hebben we Evelina ook in de biologische variant.”
Biologisch
PLUS heeft er ook voor gekozen om een gedeelte van het buitenlands appelen assortiment ook biologisch aan te bieden. Zo wordt de Royal Gala, Granny Smith en Golden Delicious biologisch afgenomen van BioSüdTiro, naast de gangbare variant. “De laatste tijd hebben we verder geen afscheid genomen van bestaande clubrassen of nieuwe clubrassen opgenomen”, aldus een woordvoerder. Ook bij PLUS ligt de Migo peer.