De ene Jumbo is volgens de Consumentenbond duurder dan de andere.
In Friesland, Groningen en Limburg zijn er bijna alleen maar duurdere Jumbo’s, meer richting de Randstad zitten de goedkopere winkels.
Jumbo verklaart in een reactie altijd de laagste vaste prijzen te willen garanderen in elke plaats waar de keten gevestigd is. “Dit betekent automatisch dat de prijzen van producten kunnen variëren afhankelijk van de lokale concurrentie in een betreffende plaats”, aldus de supermarktketen.
Prijsverschil huismerk en A-merk loopt op tot 36%
De Consumentenbond onderzocht het oplopende prijsverschil tussen huismerken en A-merken. Dat is opgelopen van 31% tot 36%.
In het onderzoek zijn groente- en fruitproducten niet meegenomen. De keten heeft zijn seizoensactie voor groente en fruit wel aangepast. Bij zowel groente als fruit is de 3 voor € 4 nu gebaseerd op importproducten zoals mango, blauwe bessen en stoplicht-paprika. Nederlands fruit is niet geschikt voor de acties van Jumbo, gezien de hoge inkoopprijzen. Afgelopen seizoensactie draaide nog wel om Kanzi-appels, een premiumappel in de schappen.
Acties met The Greenery-merk Sweet and Sunny
Verder blijkt uit de supermarktacties van deze week dat Plus het nieuwe The Greenery merk Sweet and Sunny volop in de schijnwerpers zet met een aanbieding aardbeien (400 gram voor € 1,99). Sweet and Sunny is het nieuwe merk van The Greenery voor het topsegment van de zachtfruitmarkt. Het gaat om geselecteerde rassen en zongerijpte kwaliteit. Met het merk mikt The Greenery ook op de Britse markt, blijkt uit de website van The Greenery.