Albert Heijn is deze week de enige supermarktketen met oog voor Nederlandse vrije rassen als Jonagold en Conference.
Het zijn juist deze rassen waar de marktleider acties voor heeft ingezet, terwijl het zomerfruit sterk domineert. Zuid-Europese prijsdruk bij perziken en nectarines maken de acties voor deze fruitsoorten nu scherp en diep. Dat geldt ook voor druiven en blauwe bessen overigens. Volgende week komt Albert Heijn overigens met opnieuw een Nederlandse appelactie die opmerkelijk is. Junami voor € 1 per kilo in een tassenactie van 2 tassen van 1,5 kilo voor € 3.
Diepe Kanzi-actie
Vier kleine Superunie-supermarkten hebben deze week Kanzi in het actieschap. Dirk gaat daarin het diepst. Twee zakken van 1,5 kilo voor € 3,49. Dat is ook voor een premiummerk als Kanzi bijzonder scherp. De andere ketens houden het op een losse kiloprijs van € 1,99.
Zomerafzet
Op de afzetmarkt melden handelaren gelijke prijzen voor Jonagold en Conference afgelopen week. Het merendeel van de sorteringen Jonagold gaan weg voor prijzen tussen de € 0,30 en € 0,50, met uitschieters naar € 0,60 voor topkwaliteit. Bij Conference wordt het prijsverschil tussen de klasses 1 en 2 groter. Klasse 1 fruit is met prijzen tot circa € 0,90 per kilo behoorlijk betaald.