Nederlandse supermarkten kiezen voor diversiteit met hun commerciële beleid voor appels en peren.
Bijna geen acties met gangbare rassen deze week, maar meer met exclusieve. Zo doet Vomar een actie met Nederlands Fuji voor € 1,49 per kilo en kiest Lidl voor een scherpe perenactie rond het kleine ras Beurré Alexander Lucas (€ 1,19). Het zijn bijzondere acties waarmee de ketens de focus leggen op hun eigenheid. Ook speelt de krapte mee in Elstar en Jonagold, waardoor meer ruimte is voor andere rassen zoals Junami.
België
Eigenheid in het appelschap is er ook in België. Colruyt is deze week begonnen met de verkoop van Magic Star: het nieuwe appelras dat zonder tussenkomst van een afzetorganisatie direct en exclusief van telers wordt afgenomen. Het ras is door het Nederlandse Fresh Forward ontwikkeld.
Artikel gaat verder onder het Facebookbericht.
Scherpe acties
De scherpte van de Nederlandse acties valt verder op. Zowel Junami, Kanzi als Pink Lady zijn deze week voor € 1,49 per kilo te koop bij Nederlandse winkels. Het scherpst is Jumbo met de seizoensaanbieding van 3 kilo Kanzi voor € 4,00. Coop kiest op een andere manier voor eigenheid met een appelactie. Gerelateerd aan de Huishoudbeurs kost een kilo Kanzi € 1,99, waarvan dan € 0,25 naar het Coop Rode Kruis-fonds gaat. Alleen Hoogvliet doet een actie met Jonagold en brengt een 2 kilo tas voor € 3.00.
Winkelprijzen
Door de hoge prijzen voor appels is het verschil tussen het premiumsegment appels en gangbare segment klein. Elstar kost bij Jumbo € 2,28 per kilo tegen € 2,98 voor Kanzi (los) en € 3,08 voor een kilo Pink Lady.