Albert Heijn heeft het marktaandeel in Nederland weten op te krikken naar 35,2%: een stijging van 0,2 procentpunt.
Dat is het onder meer toe te schrijven aan uitbreiding van gezonde producten, deels in de groente- en fruitafdeling, maar ook door de groei van online verkopen. Bij Albert Heijn werd bovendien meer verdiend. De marge van de keten groeide met 5,4%, zo blijkt uit jaarcijfers die het concern Ahold Delhaize bekendmaakt.
Goede zaken
Ahold Delhaize heeft in het vierde kwartaal goede zaken gedaan met zijn activiteiten in de Verenigde Staten en Nederland, terwijl in België de feestdagenperiode wat zwakker uitviel. Dat maakte het Nederlands-Belgische moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en bol.com woensdag 1 maart bekend.
Ahold Delhaize boekte in de afgelopen periode een winst uit voortgezette activiteiten van € 158 miljoen, tegen € 366 miljoen een jaar eerder. De cijfers van 2015 zijn in de vergelijkingen aangepast om de gevolgen van de in juli 2016 afgeronde fusie tussen Ahold en Delhaize te kunnen aangeven. Om goedkeuring voor die fusie te krijgen moesten onderdelen worden afgestoten en mede daarom valt de winst lager uit.
3% groei
Het supermarktconcern liet eerder al weten dat de totale omzet vorig kwartaal is gestegen naar € 15,5 miljard. Dat was bijna 3% meer dan een jaar eerder, als wisselkoerseffecten en verschillen in aantal koopdagen buiten beschouwing worden gelaten. Ahold Delhaize wil over 2016 een dividend uitkeren van € 0,57 per aandeel.
Het concern meldt dat met name Delhaize goed presteerde in de VS, de grootste markt van het bedrijf. In Nederland was naar eigen zeggen sprake van een “uitstekend” resultaat, zowel bij Albert Heijn als bij bol.com. In België was de feestdagenverkoop echter wat minder dan in 2015, aldus het bedrijf.
€ 7 miljoen synergievoordeel
Topman Dick Boer gaf in een toelichting aan zeer tevreden te zijn met de resultaten en wees daarbij op de volumegroei en sterke marges. Volgens Boer wordt goede vooruitgang geboekt bij de integratie van Ahold en Delhaize. Het bedrijf wil in 2019 een half miljard euro aan synergievoordelen realiseren door de fusie. In het vierde kwartaal werd al € 7 miljoen verdiend in Europa door onder meer inkoopvoordelen.
Bron: ANP