Aldi doet deze week met een tasje Elstar-appels voor € 1,49 een ogenschijnlijk ‘realistische actie’.
Het is een beeld dat voor eigenlijk alle supermarkten geldt, al heeft Lidl met € 0,89 voor een kilo Jonagold een diepere actie. Over dit actieprijsniveau wordt verschillend gedacht. De Nederlandse Fruittelersorganisatie gebruikte de vorige actie van Lidl van € 0,89 om aan te tonen dat telers niet de kostprijs ontvangen voor hun product. Vergeleken met andere jaren is een actieprijs van € 1 of iets lager niet scherp, maar dit jaar is niet te vergelijken met andere jaren.
Schaarste juiste maten
Zo is er relatief schaarste aan supermarktmaten (rond de 65 millimeter) en worden hoge percentage grove maten gesorteerd. Een handelaar beschrijft dat supermarkten liever niet voor deze maten kiezen, ook niet in deze marktsituatie. De appels gaan sneller naar een goedkope exportmarkt (lees Duitsland) of voor schil of industrie, vanwege houdbaarheid. Hiervan zijn de opbrengsten dus zwaar onder de maat.
Voor de middenprijs van een teler is de stelling van NFO misschien wel de juiste. Er wordt te weinig verdiend, maar acties zijn ook nodig om de appels in kijker te houden bij de consument. Toch lijkt er afgelopen weken iets verlichting voor grotere maten in ieder geval voor de klok.
Clubrassen
Ook bij de clubrassen is het beeld van ‘realistische acties’. Deen vraag in de actie € 2 voor een kilo Kanzi, Nettorama € 1,49. Junami is met een actieprijs van € 1,57 per kilo voor de helft van de prijs.
Scherp is wel de aanzet tot de piekafzet van stoofperen. Dit kleine product wordt door supermarkten in acties weggezet voor € 0,99 per kilo.