Buitenlandse aanbieders maken het Duitse telers lastig op de Duitse markt.
Na het vorige krappe seizoen hebben Duitse handelsbedrijven de banden met buitenlandse telers aangehaald. De Duitse appeltelers moeten hun positie op de eigen markt terugveroveren, zo voelen afzetorganisaties dat. De buitenlandse aanbieders die vorig jaar ruimte hadden op de Duitse markt, proberen de positie vast te houden door scherpe prijsacties. De Duitse appeltelers hebben een lastige start van het seizoen, zeker als wordt meegewogen dat de bedrijven verliezen uit het vorstjaar 2017 meetorsen.
Nederlandse Elstar aanwezig
Ook Nederlandse Elstar heeft nu een goede plek op de Duitse groothandelsmarkten. Volgens de onderzoekers van het Duitse BLE lagen op drie groothandelscentra Nederlandse Elstar voor gemiddeld € 0,91 (handelsprijs). Dat is een stuiver hoger dan voor Duitse Elstar. In de afgelopen 3 jaar was in week 43 geen melding van Nederlandse Elstar op de Duitse groothandelsmarkten.
Mogelijk dat de marktsituatie voor Duitse telers iets gunstiger wordt als de jongste oogsprognoses doorklinken in het handelskanaal. De oogst is naar beneden bijgesteld met 6%. In Nederland heeft de droogte toch niet zo’n groot effect als gevreesd en wordt een gelijke of hogere oogst verwacht. Toch was de gemiddelde Duitse prijs in september met € 0,70 wel 42% hoger dan het vijfjarige gemiddelde.
Kolossaal prijsverschil Polen
Gevaarlijk is wel het forse prijsverschil tussen Duitse appels en Poolse. De Poolse appels noteerden in september € 0,19 per kilo terwijl € 0,28 het prijsniveau is gemiddeld over de laatste vijf jaar. Deze week werd bekend dat Poolse appeltelers Europese middelen krijgen voor een campagne op de Duitse markt.