Deze zomer was of te koud, te nat of te heet voor zachtfruitverkopen. In Duitse winkels bleef het volume hardfruit stabiel ondanks hoge prijzen.
Gemiddeld stegen de prijzen voor zachtfruit (bessen, inclusief aardbeien, maar exclusief druiven) van € 6,04 naar € 6,33 in de eerste zeven verkoopmaanden dit jaar. De volumedaling van 7% werd daardoor enigszins goedgemaakt. De winkels verkochten daardoor 2,2% minder zachtfruit (omzet).
Deze subcategorie zachtfruit is met 23,0 % van de totale fruitverkopen wel de grootste categorie als het om waarde gaat (zie figuur 2). Puur gemeten in volume blijft hardfruit de grootste categorie met 23,4% (zie figuur 3).
Slecht weer voor zachtfruit
De daling in de verkopen zachtfruit hebben te maken met de slechte weersomstandigheden voor zachtfruit deze zomer en afgelopen voorjaar. In mei was het te koud, in juni te heet en in juli te nat, stelt marktonderzoeksbureau GfK. Het bureau presenteerde de cijfers op de Deutsche Obst&Gemüse Kongress in Düsseldorf op dinsdag 14 september.
De verkoopwaarde van druiven en exotisch fruit stijgt het hardst in 2021 (tot en met juli), zo blijkt uit de verkoopcijfers. Beide door meer volumes te verkopen en niet zozeer door hogere prijzen.
De verkopen hardfruit blijven stabiel dit jaar, ondanks opnieuw hogere prijzen (€ 1,99 per kilo). Het volume ligt wel iets hoger dan in 2019. Toen lagen de prijzen voor appels en peren duidelijk lager dan dit jaar € 1,62).