Doorgaan naar artikel

Markt: Duitse groenteverkoop blijft dit jaar goed

Vooral de verkoop van komkommer, saladegroente en en paprika nam toe in Duitsland. Ondanks corona.

In volume uitgedrukt is de verkoopstijging van groente in Duitsland sinds de corona-uitbraak nog steeds hoog. Voor fruit is dat weer normaal. Dat blijkt uit GfK-cijfers die dinsdag 22 september in Düsseldorf op het Obst und Gemüse Kongress zijn gepresenteerd.

In volume blijven de groenteverkopen in winkels dus boven normaal (gemiddelde van laatste vijf jaar), zo toonde directeur Helmut Hübsch aan het publiek dat door Covid19-maatregelen deels online het congres volgde.

Vooral de verkoop van komkommer, saladegroente en paprika steeg. Bij bloemkool ziet GfK een daling in volume.

Als de verkoop in waarde uitgedrukt wordt, is de omzet in fruit door de winkels ook groter dan normaal. Tot en met augustus werd door Duitse winkels 17,5% meer fruit omgezet, terwijl het volume 2,8% steeg. Bij groente is de omzetgroei 16,5% en vooral het effect van een hogere consumptie (volume).

In waarde groeiden de verkopen AGF in de winkels in Duitsland in de eerste acht maanden naar € 13,6 miljard tegen € 11,6 miljard vorig jaar en € 11,2 miljard in 2018.

Geen paniekaankopen

De stijging van winkelverkopen is het gevolg van het sluiten van de horeca en catering. Klanten waren daardoor gedwongen in te kopen in winkels. Uit cijfers blijkt verder dat de klant niet uit angst minder vaak boodschappen deed. Die bezocht vaker de winkels.

Ook liet Hübsch zien dat er in het aandeel van de verpakte groente en fruit geen grote verschuivingen waren na de Covid19-uitbraak. Gedacht werd dat de meer verpakte groente verkochte zou worden, maar Hübsch noemt de verschillen te klein om van een trend te spreken.

De GfK-directeur liet ook het seizoensverloop zien bij verschillende soorten groente en fruit. Hardfruit en bessen zijn de belangrijkste fruitsoorten van eigen bodem. Bij de groentenverkopen in volume blijft vruchtgroente een belangrijke categorie, maar de traditionele consument kiest in wintermaanden ook voor kool- en wortelgroente.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin