Het verschil tussen telersprijs en winkelprijs ligt onder de aandacht in België nadat telers via facebook klanten over hun opbrengst berichtten.
In België heeft de boerenorganisatie Algemeen Boerensyndicaat (ABS) naar aanleiding van deze verschillen een buitengewoon scherpe, open brief gestuurd naar de supermarkten over de scheve margeverdeling. Ook het Nederlands-Belgische Ahold-Delhaize heeft zo’n brief ontvangen.
Het ABS beticht de supermarkten van het hanteren van mega-marges. ABS eist een betere prijs voor deze producten, die recht doet aan de inspanning en risico’s voor telers.
Voorbeelden prijsverschillen
Het Algemeen Boerensyndicaat ging met telers een reeks winkels af en schrijft een aantal voorbeelden op. “Prei wordt bij Aldi verkocht voor € 1,45 per kilo en de boer krijgt hiervoor nog geen € 0,20 per kilo uitbetaald!
Knolselderij wordt bij Aldi aangeboden voor € 0,99 per stuk en wij krijgen amper € 0,11 per stuk.”
Zo worden voorbeelden aangedragen via de facebookpagina Eerlijke prijzen voor eerlijke producten. “Spruitjes worden aangeboden voor € 3,49 per kilo, terwijl de boer € 0,74 per kilo uitbetaald krijgt. Rode kolen worden bij Delhaize verkocht voor € 2,49 per stuk, terwijl de boer € 0,19 per stuk krijgt!!”
Onbegrip bij supermarkten
Supermarktkoepel Comeos begrijpt niet waarom die discussie nu gevoerd wordt. De keten is betrokken bij ketenoverleg. Een woordvoerder zegt tegen het Belgische Vilt.be: “Er zitten heus wel wat meer kosten tussen boer en klant dan hoe het nu voorgesteld wordt. Gekoeld transport, verwerking, verpakking, opslag, dispatching, personeel om het in de rekken te leggen”, zegt woordvoerder Hans Cardijn. “Liefst 30% van onze kosten zijn personeelskosten. Dan blijft een marge over van amper 3%.”
Supermarkten zijn zwaarder gaan onderhandelen
Retailexpert Gino Van Ossel van de Vlerick Business School heeft wel begrip voor de boeren, stelt Vilt.be: “Wanneer je naar die cijfers kijkt, is het verschil groot. Maar het zit hem inderdaad in de kosten en die zijn voor supermarkten ook nog eens het grootst bij groenten en fruit. Door het personeel, maar ook door het verlies dat ze hebben. Groenten bederven of klanten knijpen erin om te zien of ze nog kraakvers zijn. Zo moeten ze dagelijks een percentage weggooien. Ook dat zit in de prijs verrekend. Daarnaast zien we ook dat supermarkten de voorbije jaren zwaarder zijn gaan onderhandelen om de prijzen te drukken.”