Groenten & Fruit Actueel
||

LTO start campagne ‘Wat krijgt de boer en tuinder’

LTO Nederland is gestart met de campagne #watkrijgtdeboer.
Foto: ANP

Foto: ANP

LTO Nederland is gestart met de campagne #watkrijgtdeboer.

Door het zichtbaar maken van de consumentenprijs en de producentenprijs wil LTO de ‘scheve situatie laten zien waar veel consumenten geen weet van hebben’.

LTO Nederland wil meer aandacht voor de inkomenspositie van de boer en tuinder en via de campagne #watkrijgtdeboer laten zien welk deel van de supermarktprijs terecht komt bij de boer en tuinder. Dat gebeurt op basis van cijfers van statistiekbureau CBS en Wageningen UR.

Voorbeelden die genoemd worden zijn een pak melk dat voor € 0,90 in de winkel ligt, terwijl de boer € 0,33 per liter ontvangt. Een aardappelteler krijgt gemiddeld € 0,14 per kilo aardappelen die voor € 1,30 in de supermarkt ligt. Bij eieren gaat het om een gemiddelde winkelprijs van 2,24 per doos van 10 stuks terwijl de pluimveehouder voor die 10 scharreleieren € 0,80 ontvangt.

Wekelijks up-to-date

Twee keer per week gratis het laatste tuinbouwnieuws en inzichten in je inbox.

Sluit je aan bij meer dan 9.000 andere nieuwsbrieflezers