Doorgaan naar artikel

Limburgse turbotaal in glassector

Terwijl landelijk McKinsey in de glasgroente nog niet in de hoogste versnelling wil komen, zet regionaal lImburg de turbo aan.

Hoe staat het eigenlijk met McKinsey? Het is na de presentatie van de ‘uitwerking van de eerste fase van een sectorstrategie’ in december opmerkelijk stil. Terwijl de tijd toch dringt, zou je zeggen. De crisis in de glassector is allerminst bezworen. De tijd dringt. De sector moet echt met zichzelf aan de slag.

Telersvereniging Coforta (The Greenery) heeft onder voorwaarde dat 70 procent meedoet ingestemd met het vervolgtraject. Onder ons gezegd: dit is irreëel. Andere telersverenigingen wikken en wegen nog. Of mag je al concluderen dat de glastuinders geen heil zien in dit traject. McKinseys inventarisatie kostte om en nabij 6 ton. Voor het uitwerken van de sectorstrategie zou daar nog 1 miljoen euro bijkomen. En laten we eerlijk zijn: bevatte die inventarisatie nou echt nieuwe inzichten? Nee. Het ontbreekt aan vertrouwen dat McKinseys strategie straks echt iets gaat toevoegen. Ergo, als er al iets uitkomt, dat partijen zich hier aan zouden committeren.

De analyse is vaak genoeg gemaakt. En ook zijn er al diverse strategieën ontwikkeld. Punt is dat niemand de regie heeft en/of neemt. De Rabobank zou dit kunnen, maar waagt zich er niet aan. Een opvallend initiatief komt uit Limburg. Een ‘Versnellingsgroep’ presenteert deze week het rapport Van crisis naar nieuwe werkelijkheid: transitie.

Provincie en belangenorganisatie LLTB gaven al in augustus 2014 opdracht een advies op te stellen voor de aanpak van de crisis. Ruim voor het McKinsey-traject dus. De term ‘versnelling’ komt wat vreemd over, want je moet toch eerst een strategie hebben? ‘Visies genoeg. Het is niet zozeer de vraag wát er moet gebeuren, maar hoe en met wie?’, legt voorzitter Kees van Rooij van de Versnellingsgroep uit. De groep sprak met tuinders en ‘erfbetreders’, maar ook met cateraars en … een diëtiste. De focus ligt op de markt, zoveel is duidelijk en ook niks nieuws. Opvallend is dat de Limburgers wel iets zien in een eigen ‘branding’.

Voor de hele glassector interessant om dit Limburgs turborapport door te spitten. Wellicht dat de aanpak opgeschaald kan worden, met behoud van regionale initiatieven.

Share this

Jan vullings
Jan Vullings

hoofdredacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin