Lidl streeft altijd naar langdurige relaties met leveranciers. Dat is één van de verklaringen voor de opvallende waardering van organisaties voor de kwaliteit van de agf-schappen.
Dat stelt Lidl in reactie op de uitkomst van het Consumentenbond-onderzoek, waarbij Lidl een gunstige prijs-kwaliteitsbeoordeling kreeg voor groente en fruit. “Langdurige samenwerking stelt ons in staat de kwaliteit van onze producten te waarborgen. We werken met betrouwbare leveranciers, waarvan de productielocaties gecertificeerd zijn volgens internationaal erkende kwaliteitssystemen.” Hoe die langdurige relatie er precies uitziet – werkt de keten bijvoorbeeld veel met vaste contracten? – daar wil Lidl niet op reageren.
De kwaliteitsonderzoeken staan los van residuscores. Ook op dat punt heeft Lidl een scherpe eis. “Lidl verlangt van haar leveranciers dat zij ruim onder deze wettelijke norm blijven: ze moeten voldoen aan maximaal een derde van de wettelijke MRL.”
In juni 2012 tekende Lidl daarom het ‘Convenant verduurzaming inkoop verse groente en fruit’ met andere retailers, handelsbedrijven en maatschappelijke organisaties.
Bron: Groenten&Fruit – Auteur: Jeroen Verheul