Wat doen wij als telers eigenlijk zelf om een product als de aardbei aan de man te brengen?
Onze koning was jarig, dus hij mocht weer op pad met zijn gezin en uitbundig zwaaien naar het oranjegekleurde publiek. Dit jaar een soberder programma dan gepland, maar met hetzelfde resultaat. Want ons hele land is op Koningsdag vrij, enthousiast en vooral uitgedost in rood, wit, blauw en véél oranje.
Fantastisch toch dat we dat als klein land telkens weer voor elkaar krijgen: die trots en eensgezindheid als Nederlandse bevolking! Op Koningsdag, tijdens EK’s en WK’s, Olympische Spelen en al het andere waarmee je vóór Nederland kunt zijn. Alle neuzen dezelfde kant op, dat is patriottisme om kippenvel van te krijgen!
Maar ik kijk tegelijk naar de landen om ons heen, waar de bevolking vaak veel nationalistischer is dan wij. En vooral veel trotser op alles wat in eigen land is geproduceerd.
Zwitsers model
Yvon Jaspers toerde laatst nog met een camper naar Zwitserland waar een Nederlandse immigrant vertelde over de ‘Grenzschutz’ voor importproducten. Om lokale boeren te beschermen en de prijzen voor eigen producten op peil te kunnen houden. Yvon stelde daar terecht de vraag waarom dat in Nederland niet kon? Maar ze concludeerde ook dat de overheid in dit Zwitserse model is doorgeschoten in bescherming, subsidies en het monddood maken van hun ‘tuinmannen’. Dat remt innovaties, want opbrengst maakt toch niet meer uit.
Wat wil de consument?
Maar die nationale trots voor eigen producten blijft me toch wel bezighouden! Ik hoor niet vaak dat men hier liever een Hollandse kromme aardbei heeft dan zo’n puntgaaf exemplaar uit Spanje. Of dat men de wil heeft een dubbeltje meer uit te geven aan frambozen van hier, dan aan een ingevlogen goedkope vracht uit Verweggistan. Dán vraag ik me echt af wat die gekke Hollandse consument nu eigenlijk wil? Alles moet duurzaam, maar voor een dubbeltje laten ze de allerbeste eigen producten links liggen. Dat kan ik echt niet volgen.
‘Wat doen wij als telers eigenlijk zelf om ons product aan de man te brengen?’
Betaal voor promotie van je product
Maar laten we ook naar onszelf kijken. Want wat doen wij eigenlijk zelf om ons product aan de man te brengen? Vrij weinig, zeker als je kijkt naar aardbeien. Nota bene dé zomerKONING! Met die grote groene kroon hét toonbeeld van Hollands groente- en fruitchauvinisme. Ik vrees dat tuinders zich hierin als consumenten gedragen. Te gierig om een dubbeltje extra neer te leggen voor de promotie van hun eigen product.
Dus wat nu? Nemen we zelf het initiatief, of wachten we totdat onze overheid het Zwitserse model omarmt? Ik weet wel wat het meeste oplevert!