Sinds de introductie van ‘Mendels Tomatenplantjes’ op 20 juni zijn er via www.tomaatindeklas.nl door honderd verschillende Nederlandse en Belgische middelbare scholen zaden besteld voor lessen en practica over genetica en plantenveredeling. In totaal zullen circa 12.000 scholieren met het bijbehorende lespakket gaan werken.
‘Mendels Tomatenplantjes’ brengt scholieren het concept van genetica bij door ze de kiemplantjes van tomatenplanten te laten bestuderen. Door zelf tomatenplantjes te bestuderen, kunnen de scholieren met eigen ogen zien hoe genetische eigenschappen overerven. Tijdens het practicum tellen de scholieren bijvoorbeeld hoeveel plantjes een licht kiemblad hebben en hoeveel een donker kiemblad. In een tweede experiment wordt er gekeken naar de kleur van de kiemblaadjes en naar de variatie in de kleur van de stengels. Op deze wijze kunnen leerlingen zelf de wetten van Mendel beoordelen en leren ze de basisprincipes die plantenveredelaars gebruiken.
Het lespakket ‘Mendels tomatenplantjes’ is een gezamenlijk initiatief van groentezaadbedrijf Nunhems (onderdeel van Bayer CropScience) en de opleiding Plantenwetenschappen van Wageningen UR (University & Research Centre) en komt voort uit een Europees onderzoeknetwerk van universiteiten en bedrijven waarin tomaat centraal stond (EU SOL). Het lespakket is ontwikkeld door De Praktijk, projectbureau voor (natuur)wetenschapsonderwijs en wetenschapscommunicatie.
Bron: Wageningen UR.