Doorgaan naar artikel

Lastige markt verstransport dikt verder in na faillissement Koeltrans

Na het faillissement van agf-transporteur Koeltrans neemt H.Z. Logistics de activiteiten op vooral Duitsland over. Ook de overblijvende partijen wapenen zich op die lastige Duitse AGF-markt.

De verschillende bedrijven in de Koeltrans groep werden vrijdag 1 november 2024 failliet verklaard. Uit het laatste jaarverslag blijkt dat het bedrijf Koeltrans in 2022 nog stevig investeerde en de schuldpositie zo zag verslechteren. De oorzaak van het faillissement is nog in onderzoek van de curator, maar bekend is dat de druk op de Duitse markt stevig is. Kostenstijgingen worden daar niet altijd betaald door opdrachtgevers, zeker als het ontvangers zijn. Dat zijn vaak supermarkten en die zijn in hun contracten dwingender dan als de vrachtwagens de weg op gaan voor verzenders, klinkt het in deze branche.

Dat is al jaren zo. Ook bij het faillissement van Mooij in 2018 klonk de kritiek dat transportbedrijven vaak de melkkoe worden van de opdrachtgevers.

Transportseizoen loopt gelijk met kasteelt

Daar komt bij dat de AGF-branche een seizoensbranche is, die een beetje parallel loopt aan het Nederlandse kasseizoen. Als de Nederlandse kassen leeg zijn, is het werk ook minder. De oplopende kosten moeten dus in een kortere tijd worden terugverdiend.

Omdat het transport op een temperatuur van circa 8 graden verloopt, is het bovendien lastig ook andere versproducten te vervoeren, zoals vlees. Bloemen en planten zijn wel vaak een combinatie met groenten en fruit. Retourvracht is dan vaak fust of pallets of retourpartijen. Wel zijn er steeds meer vrachtwagens met een dubbele koelmotor en compartimenten voor verschillende soorten voedingsproducten, zelfs diepvries.

Nu neemt H.Z. Logistics dus de activiteiten over van Koeltrans naar Duitsland. Daarmee versterkt de transporteur zijn positie op die Duitse markt. Audrey de Vette-Zuiderwijk, directeur van H.Z. Logistics zegt hierover op Transport Online: “Zoals in het bericht staat, gaat het tot nu toe alleen om de transportactiviteiten. Verdere onderhandelingen zijn nog gaande tussen curator en partijen.” Diezelfde transporteur nam eerder het verlieslijdende Mooij over, maar kon een faillissement toen niet voorkomen.

Veel fusies in AGF-transport

Op de markt voor verstransport van AGF zijn de laatste jaren meerdere namen verdwenen, die weggebruikers wel herkennen van de karakteristieke vrachtwagens op de route naar Duitsland. Dit jaar versterkte Wezenberg zich bijvoorbeeld met Moeijes, een begrip op die Duitse AGF-retailmarkt. Zij hebben nu een vloot van 235 ‘trekkende eenheden’. Het bedrijf Wezenberg heeft klanten van verschillende oorsprong en laadt ook bij telers. Het kan gaan om opdrachten van verzenders of ontvangers, tussen distributiecentra van supermarkten, maar ook opslag en voorraadfunctie.  

Ook ging recent de bekende AGF-vervoerder Van Daalen met Cargoboss samen in BosDaalen in Maasdijk. Vervoer is maar één activiteit. “We slaan ook producten op. Onze loods heeft een forse opslagcapaciteit van ongeveer 5.000 vierkante meter. In deze loods kunnen we ook gekoeld opslaan. Ook hebben we de mogelijkheid tot cross-docking, stickeren en palletiseren van verschillende soorten zendingen”, zo staat op de website. Ook Koeltrans beschikt over deze faciliteiten, maar daarover onderhandelt curator Donners nog. Hij was niet bereikbaar voor commentaar.    

Transporteurs kampen met zelfde uitdagingen

Een andere bekende AGF-transporteur is Wolter Koops. Dat bedrijf spreekt over een fijnmazige internationale distributienetwerk voor retail en groothandel. ‘met crossdockingplatforms inclusief voorraadfunctie in of nabij het afzetgebied’. Ook een bekende speler is Kempen Transport uit Venlo. Al deze bedrijven hebben dezelfde uitdagingen, blijkt op hun website en uit gesprekken met medewerkers in deze branche. Het vinden van chauffeurs is lastig om alle Nederlandse (en import-) producten naar de belangrijkste afnemers te brengen. In toenemende mate moet dat emissievriendelijk. Ook transporteurs hebben te maken met CO2-maatregelen als ETS2. Daarnaast wordt het ingewikkelde web van klanten en bestemmingen steeds meer deels geautomatiseerd en op data ingevuld.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin