In zes jaar tijd zorgde het Nederlandse bedrijf Eosta ervoor dat er 50 miljoen plastic verpakkingen zijn bespaard met lasertechniek op biologische producten. Met een lasertechniek, natural branding, zorgt het bedrijf ervoor dat stickers en verpakkingen overbodig worden op verse biologische groenten en fruit.
Sinds 2016 biedt Eosta de lasertechniek aan voor verschillende biologische vruchten en groenten: gember, avocado, zoete aardappel. Sindsdien heeft het bedrijf 500.000 kilo plastic bespaard. Het bedrijf zegt daarnaast dat de energiebesparing die het lasermerk oplevert gelijk staat aan 2,2 miljoen kilo CO2-uitstoot. In verschillende Europese landen wordt gebruikgemaakt van natural branding: Zweden, Duitsland en Zwitserland. In Nederland zijn ook een aantal supermarkten aangesloten, waaronder Jumbo.
Aantoonbaar biologisch
Het is wettelijk verplicht dat de consument het verschil moet kunnen zien tussen gangbare en biologische producten. Dit zorgt ervoor dat biologische producten doorgaans vaker in plastic worden verpakt en bestickerd worden. Met natural branding wordt een laagje pigment weggelaserd uit de buitenste laag van de schil. Een techniek die is goedgekeurd voor Skal-Biocontrole.
Eosta doet onderzoek naar het merken van citrus en hardfruit. Paul Hendriks, verpakkingsmanager bij het bedrijf, zegt dat de consument vraagt om biologische producten zonder verpakking. “De meest duurzame vorm van verpakken is niet verpakken. Natural branding maakt dit mogelijk voor biologische producten. Consumenten zijn daar blij mee, want uit onderzoek blijkt steevast dat zij hun bioproducten liever zonder plastic verpakkingen kopen.”
Frans verbod
In Frankrijk is het gebruik van plastic om veel soorten groenten en fruit al verboden. In juni 2022 diende kamerlid Kauthar Bouchallikh (GroenLinks) een motie in om een soortgelijk beleid te voeren als Frankrijk. Hieronder viel het onderzoeken welke groenten en fruit zonder verpakking verkocht kunnen worden zonder dat dit leidt tot hogere derving. De motie is niet aangenomen.
Lees ook: Verpakkingsmanager: ‘Geen verpakking is duurzaamst’