Doorgaan naar artikel

‘Kwetsbaar zachtfruitsprookje’

Een goed georganiseerde keten is voor zachtfruit van het grootste belang, zegt Cindy van Rijswick.

Volgende week mag ik 2 presentaties geven op het Global Berry Congress in Rotterdam. Het wemelt werkelijk van de congressen over bessen. In januari was er een groot internationaal zachtfruitcongres in Den Bosch, 2 weken geleden eentje in Polen en begin april een in Kiev. Dit zijn geen congressen waar anderhalve man en een paardenkop op af komen, maar al gauw honderden bezoekers.

Populariteit zachtfruit

Het feit dat er zoveel georganiseerd wordt rondom de zachtfruitsector geeft wel aan dat er veel gebeurt in deze sector. En ook dat er geld verdiend wordt of mensen geld denken te kunnen verdienen. Die gedachte is niet gek als je ziet hoe sterk de markt voor zachtfruit gegroeid is. En dat wereldwijd. Ook in Nederland nam de consumptie van aardbeien en bessen wederom toe in 2018. En het einde is nog niet in zicht. In de EU eten we gemiddeld maar een kleine 300 gram blauwe bessen per persoon per jaar. Nog steeds koopt maar 36% van de Nederlandse huishoudens weleens blauwe bessen. Voor frambozen is dat maar 27%.

In veel supermarkten is de schapruimte voor diepvriesfruit in de afgelopen jaren zienderogen toegenomen

In de Verenigde Staten wordt gemiddeld per persoon per jaar alleen al 1,2 kilo aan blauwe bessen gegeten, waarvan 850 gram verse en circa 350 gram bevroren blauwe bessen. Ook in het vriesvak wordt zachtfruit namelijk steeds populairder. In veel supermarkten is de schapruimte voor diepvriesfruit in de afgelopen jaren zienderogen toegenomen.

Oorzaken van groei

Zachtfruit wordt al decennia geteeld, maar de consumptie heeft eigenlijk pas in de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Dit komt door een combinatie van factoren, zoals meer aandacht van supermarkten voor de zachtfruitcategorie, beschikbaarheid van betere rassen, jaarrond beschikbaarheid door andere teelttechnieken en import en zeker ook de positieve media-aandacht voor bessen. Ik kocht 10 jaar geleden nooit blauwe bessen of frambozen. Ik weet niet of mijn plaatselijke supermarkt ze toen al verkocht of dat ik ze gewoon nooit opgemerkt heb. Inmiddels koop ik regelmatig een bakje en heb ik voor in de zomer ook een paar leuke zelfplukadressen ontdekt. Zo vers van de struik zijn ze toch echt lekkerder dan wanneer ze vanuit Zuid-Amerika al weken in een schip hebben gezeten.

Gelukszoekers

Zo’n positief gestemde markt trekt ook veel gelukszoekers aan. Maar deze kunnen op termijn hun eigen glazen ingooien als er niet genoeg aandacht is voor kwaliteit. Dat begint met het telen van de juiste variëteiten en goed plantmateriaal en eindigt bij een aantrekkelijk retailschap dat wordt beleverd door toegewijde telers en hun afzetpartners.

Een goed georganiseerde keten is voor dit kwetsbare fruit van het grootste belang om het zachfruitsprookje nog niet (slecht) te laten eindigen

Als ik € 2 betaal voor een handjevol smakeloze slappe bessen dan wordt mijn enthousiasme gauw minder. Een goed georganiseerde keten is voor dit kwetsbare fruit van het grootste belang om het zachfruitsprookje nog niet (slecht) te laten eindigen.

Share this

Afbeelding
Cindy van Rijswick

analist groente en fruit bij Rabobank Research Food&Agribusiness

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin