Doorgaan naar artikel

Kwart van foodomzet uit producten met keurmerk

In 2023 bestond 25% van de omzet in voeding en dranken uit producten met een duurzaamheidskeurmerk. Een jaar eerder was dit nog 22,3%.

Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Grootste aanjager was afgelopen jaar de vervanging van regulier pluimveevlees met producten met een Beter Leven-keurmerk 1 ster van de Dierenbescherming. Het gaat hier om een omzet van bijna € 500 miljoen. Deze groeispurt zat er al een tijdje aan te komen, maar blijft desalniettemin indrukwekkend, zo geeft ketenmanager Maurits Steverink aan. Dat pluimveehouders een 40% hogere kostprijs uit de markt weten te halen, is volgens hem ongekend. “Dit gebeurt in geen enkel ander land.” In de categorie vleeswaren groeide de omzet in producten met keurmerk met 32% naar € 2,9 miljard.

De totale foodomzet in supermarkten, Lidl en Aldi uitgezonderd, groeide in 2023 met 9,5%. De omzet met keurmerk groeide met 22% ruim dubbel zo hard. In totaal vertegenwoordigen de foodproducten met keurmerk een omzet van € 8,6 miljard.

Hoogste keurmerkaandeel ligt bij vis

Vis is de categorie met het hoogste keurmerkaandeel. Binnen deze categorie is 80% van de omzet afkomstig van producten met een ASC- of MSC-keurmerk. Eieren volgen op een tweede plaats met 79% en vlees komt, als gevolg van de stevige groei in pluimveevlees, binnen op de derde plek met 60%.

Verder laten ook aardappelen een forse stijging zien vanuit het On te Way to Planet Proof-keurmerk. Ook in de categorieën groente, fruit, cacao, ontbijtgranen en bakproducten is sprake van bovengemiddelde groei. In de categorie zuivel groeide de omzet met 13% naar ruim € 1 miljard.

Omzet biologisch blijft groeien

De omzet in biologische producten blijft ook groeien. Het gaat om een groei van bijna 15%. Dit is verrassend. Uit de sector klinken lang niet altijd positieve geluiden. Ook Steverink hoort dat een aantal biologische boeren is teruggeschakeld naar gangbaar. Dit heeft volgens hem vooral te maken met een moeilijkere export, bijvoorbeeld wat betreft de export van biologische eieren naar Duitsland. Het lijkt er echter op dat de afzet van biologische producten in Nederlandse supermarkten goed standhoudt. Daarbij komt er een campagne aan om de biologische omzet in Nederland verder te laten groeien. Binnen biologisch is de grootste groei zichtbaar voor groente en fruit, maar ook aardappelen, conserven, rundvlees, gevogelte, brood, vis en kaas laten dubbele groeicijfers zien.

Het Beter Leven-keurmerk blijft met afstand het grootste duurzaamheidskeurmerk, goed voor bijna € 4 miljard omzet.

Share this

Afbeelding
Jan Willem Veldman

redacteur Food&Agribusiness

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin