De kwaliteit van Elstar en Conference in het winkelschap was over het algemeen goed, maar het moet nog beter.
Dat is de conclusie na de eerste ronde van de ‘monitor kwaliteit winkelschap’ voor Elstar en Conference bij 53 supermarktfilialen in september van dit jaar.
De hardheid van de beoordeelde Elstars was bij 2 procent minder dan 5 kg/cm2 waarvan 6 procent onder 4,5 kg/cm2. In 2011 zat 7 procent op minder dan 5 kg/cm2 waarvan 15 procent onder 4,5 kg/cm2. “De start is dus beter dan vorig jaar”, concludeerde perenteler Bert den Haan van de NFO Productgroep Peer op de Kennisdag Fruit op 23 november in Wageningen. “Maar we zien tussen partijen toch verschillen in hardheid van 2 kg/cm2. Binnen één partij varieerde het zelfs tussen 3 en 6 kg/cm2 en dat is natuurlijk niet goed. De consument wil constante kwaliteit.” Als ondergrens voor een appel met ‘bite’ wordt 5 kg/cm2 gehanteerd.
Bij Conference varieerde de hardheid van 7,1 tot 0,9 kg/cm2. “Bij 0,9 heb je het over snotzachte peren”, aldus Den Haan. Van de beoordeelde partijen zat 26 procent onder 4 kg/cm2. Gebroken stelen en open beschadigingen gaven een aantal partijen een negatieve uitstraling. In 2011 werd in peer geen monitoring uitgevoerd.
Den Haan concludeerde namens de telers die betrokken zijn bij de monitoring dat verbeteringen nodig zijn; zowel in de teelt als in de keten. Zij zien de telers als probleemeigenaren om de concurrentie aan te gaan met buitenlandse appel- en perenrassen.
Recente initiatieven van Fruitmasters en Superunie om de kwaliteit te verbeteren worden door die telers gewaardeerd. Fruitmaster geeft een bonus als appels van de eerste pluk snel geruimd worden en Superunie controleert alle partijen bij aankomst op een distributiecentrum op kwaliteit.
Den Haan sloot zijn betoog af met de conclusie dat het vergroten van de omloopsnelheid in het schap gunstig is voor de retail, maar ook voor de telers.