Doorgaan naar artikel

Kverneland komt met bovenover ecoploeg Ecomat On-land

Kverneland had al een ecoploeg in zijn program. Nu heeft de fabrikant een ecoploeg die net als de concurrentie bovenover kan ploegen, de Ecomat On-land.

Werktuigenfabrikant Kverneland heeft een ecoploeg ontwikkeld die ook bovenover kan ploegen, de Kverneland Ecomat On-land. Kverneland stelde deze eind juni voor op een Europese persbijeenkomst in het Noord-Italiaanse Portomaggiore.

De populariteit van ecoploegen kent een geschiedenis van golfbewegingen. Dan weer is ecoploegen een tijdje populair, waarna het concept weer in de mottenballen raakt. Sinds een paar jaar is er weer belangstelling voor ecoploegen, want minder intensieve grondbewerking en het mechanisch beheersen van onkruid neemt in belang toe. Bovendien is het makkelijker geworden. 25 jaar terug was recht rijden tijdens bovenover ploegen nog echt een klus, tegenwoordig is dat met RTK-gps een peulenschil.

Fabrikanten als Ovlac, Bugnot, Emmegiemme en Escudero zijn sinds een paar jaar vrij succesvol in dit marktsegment. Opvallend des te meer was daarom dat Lemken na de overname van Rumptstad in 2018 vlot de productie van de Rumptstad-ecoploeg staakte. Lemken meldde toen te weinig commerciële mogelijkheden te zien voor een ecoploeg, ondanks dat de Rumptstad-ecoploeg in Nederlandse demo’s vaak het mooiste ploegwerk liet zien.

Kverneland profiteerde de afgelopen jaren niet echt van de marktopleving van ecoploegen, ondanks dat het wel een ecoploeg in haar programma had. Deze kon echter alleen in de voor ploegen, en was maar verkrijgbaar van 5- tot 8-schaar. Ook was deze wat luxer uitgevoerd dan de concurrentie. Op drie punten legde de Kverneland het dus af tegen de concurrentie. Kverneland verkocht er daardoor ook nagenoeg geen.

De voordelen van on-land ploegen zijn bekend. De trekker kan op bredere banden, eventueel op lage druk en met minder verdichting. Bodemverdichting treedt minder op, omdat niet in de voor maar bovenover wordt gereden.

Om toch een substantiële hap uit de ecoploegenmarkt te kunnen nemen, besloot Kverneland een eenvoudig uitgevoerde on-landversie te ontwikkelen, als 8- en 10-schaar.

Kleine risters

De risters op de Ecomat On-land zijn dezelfde als op de ‘oude’ in-de-voor Ecomat. Volgens Kverneland hebben deze zich de afgelopen twee decennia bewezen. De risters zijn kort hoog en zeer cilindrisch. Ze keren de ploegsnede 180 graden, waardoor de voren geheel gekeerd naast elkaar liggen in plaats van tegen elkaar aan, aldus Kverneland.

Dat was echter niet goed te beoordelen tijdens de demo, maar daar had de ploeg geen schuld aan. Plek en tijdstip waren niet ideaal voor een ploegdemo, laat staan voor een demo met een ecoploeg. De zeer zware klei op de Povlakte was uitgedroogd en keihard vanwege de ernstigste droogte in 70 jaar. Bovendien lag het weinig vlak met diepe rijsporen. Het resultaat was een brokkelig geploegd land, waarbij de graanstoppel niet goed werd ondergewerkt.

Kverneland Benelux wil de ploeg tonen op de ATH in Biddinghuizen (Fl.) en daar demonsteren onder Nederlandse omstandigheden. Zo kunnen toekomstige gebruikers een oordeel vellen over het ploegwerk op verschillende bodems. De risters zijn verkrijgbaar in staal en kunststof. De kunststof risters worden geadviseerd op zwaardere, kleverige klei.

De puntafstand van de ploegbomen bedraagt 65 centimeter. Daardoor is de ploeg ondanks zijn tien scharen toch redelijk compact.

Ploeg verstellen van breed naar smal

Afhankelijk van de grondsoort, de snelheid en de hoeveelheid gewasresten, helpt het verstellen van de werkbreedte om de beste ploegresultaten te krijgen. De ploegbomen zijn horizontaal draaibaar aan de ploegboom bevestigd. Verdraaien kan in vijf stappen door een bout op elke ploegboom om te steken. Hoe dwarser de stand ten opzichte van de ploegboom, hoe breder de ploeg ploegt.

De werkbreedte per ploeglichaam is instelbaar tussen de 30 tot 50 centimeter in stapjes van 5 centimeter. Een 8-schaar is dus instelbaar van 2,4 tot 4 meter en een 10-schaar tussen de 3 en 5 meter. De ploegdiepte is via het dieptewiel aanpasbaar tussen de 6 en 18 centimeter.

Wil je echt oppervlakkig ploegen, bijvoorbeeld om alleen de toplaag te mixen, dan is het zaak de werkbreedte op smal te zetten. Want breder ploegen gaat automatisch samen met dieper ploegen, zo bepaalt de anatomie van een rister. Elke risterboom moet apart versteld worden. In de praktijk komt het er dus op neer dat de ploeg eenmaal wordt afgesteld, en dat die instelling daarna nooit meer wordt aangeraakt. Verstellen van breed naar smal kost namelijk best veel tijd.

Optioneel zijn ondergronders leverbaar, om de ploegzool te breken. De ploeg wentelt over buik. Door de geringe werkdiepte is het trekvermogen relatief laag. Een 200 pk trekker voldoet voor een 10-schaar. De ploeg weegt zo’n 2,5 ton, daarvoor is vanwege de lengte van het werktuig een hefvermogen vereist van circa 7 ton. De meeste trekkers van 200 pk hebben wel zoveel hefvermogen.

Ploeg vervoeren met Trailor Transport Solution

De Ecomat is leverbaar met Trailor Transport Solution (TTS). Het trailersysteem voor comfortabel en veilig transport over de weg, dat al bekend is van Kvernelands conventionele ploegen. De ploeg draait een kwartslag in vlinderstand, het dieptewiel doet dan dienst als transportwiel. Achter de bok zit een scharnier, dat ontkoppeld wordt, zodat de ploeg zich gedraagt als een aanhanger. Omzetten van ploegen naar transport vergt 1 minuut.

Kverneland heeft nog geen prijs bekendgemaakt. Wel zegt de Noorse productmanager dat deze in lijn komt te liggen met de concurrentie. Volgens de productmanager heeft de Kverneland een erg goede prijskwaliteit-verhouding. Met andere woorden; de Kverneland zal waarschijnlijk wel iets duurder zijn.

Ben je van plan een gebruikte Kverneland-ploeg aan te schaffen? Neem eens een kijkje op Tractorpool.nl

Share this

Afbeelding
Martijn Knuivers

Freelance redacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin