Doorgaan naar artikel

‘Kostprijs en samenwerking’

De inspiratie voor deze column was de vraag van PlanetProof naar de mening van deelnemers over de toekomst van hun kwaliteitslabel en een column van redacteur Ton van der Scheer van Groenten & Fruit.

Tegen PlanetProof heb ik gezegd dat we moeten stoppen van het voor de gek houden van consumenten en de geloofwaardigheid van de sector niet langer te grabbel moeten gooien. Ik heb nog geen reactie gehad, alleen via een tv-uitzending van Radar. Na enige jaren hadden zij snel door dat we de boel voor de gek houden.

Albert Heijn-telers zeer tevreden

De column van Van der Scheer ging over de macht van supermarkten. Toen ik die las dacht ik ‘waarom zo negatief’? Agrariërs die zaken doen met supermarkten zijn over het algemeen supertevreden en verdienen een goede boterham. Albert Heijn-telers zijn zeer tevreden over hun afnemer, toch de grootste supermarkt van Nederland. Ook andere ketens doen het over het algemeen prima.

Superunie opereert echter in een gebied waar de zwakte van de sector zich begeeft. Dat kun je hen niet kwalijk nemen, dat is nu eenmaal de opdracht van hun leden. Dat deel van de sector levert kennelijk graag aan een organisatie waarop we ieder jaar weer mogen schieten en dat doen ze voornamelijk om van hun product af te komen, daarbij kostprijs plus vergetend.

Beter rendement

Jelte van Kammen reageerde op LinkedIn op diezelfde column dat samenwerking onder producenten een verbetering van het rendement oplevert. Ik ben het volkomen met hem eens. Daarna reageerden nog Patricia Hoogevorst, Jan Moerdijk en Rob Baan. Patricia, Jan en Jelte ken ik allemaal uit de begintijd van The Greenery, prima mensen. Rob Baan heeft gewoon een prachtig bedrijf waarvan iedereen wat kan leren.

Veiling(samenwerking) heeft zijn glans verloren

Zonder iets inhoudelijks te zeggen over samenwerking anno 2022 en verder, lijkt het mij wel een uitdaging om daarover eens te brainstormen. Veilingen hebben 100 jaar goed gepresteerd in de tijd die toen was. De laatste 25 jaar heeft de veiling(samenwerking) zijn glans verloren. Ondanks het feit dat wij uiteindelijk weg moesten bij The Greenery hebben we samenwerken altijd als meerwaarde gezien.

Vrijwillige samenwerking

We werken veel samen met collega’s en hebben ook geprobeerd samen te werken met afzetorganisaties gespecialiseerd in glasgroenten. Dat is er helaas nooit van gekomen. Samenwerken moet vrijwillig en niet van bovenaf opgelegd.

Ik zet mij graag in voor een beter agrarisch Nederland, maar onthoud wel dat het veel telers heel goed gaat en dat de weg naar samenwerking er eentje van lange adem is.

Share this

Afbeelding
Ton Slagter

bloemkoolteler

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin