De bedrijfsomzet steeg met 2%, maar hogere personeelskosten drukten het resultaat.
Hogere kosten voor met name personeel drukten het resultaat in 2019 bij The Greenery. De omzet steeg wel met 2%. Dat blijkt uit het jaarverslag van The Greenery over 2019.
De omzet steeg tot net iets meer dan € 1 miljard. Dat bracht geen verbetering van de nettowinst door hogere bedrijfskosten voor vast en variabel personeel. Verder waren er eenmalige kosten voor transformatie- en herstructureringskosten in de organisatie. Ook de financiële positie (solvabiliteit) liep daardoor iets terug, maar blijft gezond.
Druk op marges
Die hogere kosten kon The Greenery niet doorberekenen aan klanten door een toegenomen concurrentiestrijd op vooral de Duitse markt, schrijft de organisatie. De nettowinst kwam uit op € 0,3 miljoen, tegen € 2 miljoen in 2018.
Vooral de winst uit deelnemingen (waaronder EPS fustpool) zorgde voor een positief resultaat. Via de Houdsterkmaatschappij Verpakkingsbedrijven ontving The Greenery € 4,7 miljoen.
Nieuw organisatiemodel
Sinds deze zomer werkt The Greenery met een nieuw organisatiemodel dat moet zorgen voor een wendbaarder organisatie om op de markt in te spelen. Op termijn moet dat tot kostenbeparingen leiden.
In 2019 was voorlopig meer personeel nodig om de productstromen op te vangen. Het aantal medewerkers in het buitenland groeide harder dan in Nederland, blijkt uit het jaarverslag. Ook voor 2020 verwacht The Greenery dat extra transformatiekosten nodig zijn voor de nieuwe organisatiestructuur.
In 2019 telde Coforta (dat 100% eigenaar is van The Greenery) 336 leden. Dat waren er in 2018 nog 375 en in 2017 419. In totaal werkt The Greenery met 1.316 binnen- en buitenlandse AGF-leveranciers, zo blijkt uit het jaarverslag. Ongeveer de helft van de omzet haalt The Greenery uit afzet naar supermarkten.
Focus op Nederland
Verreweg de meeste omzet haalt The Greenery uit Nederland (€ 0,68 miljard). De omzet in Duitsland (€ 0,11 miljard) en het Verenigd Koninkrijk (€ 0,03 miljard) staat enigszins onder druk.
In het Verenigd Koninkrijk komt dat door de samenwerking met teelt- en handelsbedrijf APS waarvan The Greenery 18% aandelen bezit. Steeds meer product verloopt via de keten. De afzetorganisatie wil de samenwerking met APS intensiveren in het Verenigd Koninkrijk. Dat kan bij een harde brexit vooral in het voordeel zijn van The Greenery.